Polsko v minulých týdnech představilo prototyp nového vlastního automobilu. Pod značkou Izera jej bude vyrábět polostátní podnik EMP, půjde čistě o elektromobil a prodávat se bude jen přes internet a na splátky. Stane se ambiciózní projekt evropskou obdobou úspěchu americké Tesly, nebo jej stihne podobně neslavný osud jako ostatní megalomanské projekty polské vlády?
Na silnicích čtyřicetimilionového Polska bude podle premiéra Mateusze Morawieckého v roce 2025 jezdit milion elektromobilů. A stát chce z této revoluce něco mít. Největší země regionu bez vlastní automobilky se proto před pár lety spojila s několika energetickými firmami a založila polostátní automobilku EMP – ElektroMobility Poland. Ta v minulých týdnech ukázala první prototypy elektrovozů, jejichž sériová produkce by se měla rozjet v roce 2023. Tedy za předpokladu, že se podaří přepsat mnoho otazníků na vykřičníky.
Zaprvé: milionový předpoklad počtu elektromobilů na polských silnicích totiž může být spíše zbožným přáním polského premiéra než realistickým odhadem. Jak upozorňuje deník Politico, elektromotory zatím silnicím našeho severního souseda rozhodně nevládnou. V červnu Polsko registrovalo jen necelých sedm tisíc čistě elektrických vozů. Poměrně pozadu je země i co se týče infrastruktury, která je vždy nutným základem rozvoje elektromobility. Polsko má pouze necelých 1200 dobíjecích stanic, což je ve srovnání například s Německem, kde jich je přes 27 tisíc, zcela marginální počet.