Polsko ukázalo svůj první elektromobil. Má s ním velké plány, nad projektem však visí otazníky

Vojtěch Kristen

22. 08. 2020 • 06:00
Polsko v minulých týdnech představilo prototyp nového vlastního automobilu. Pod značkou Izera jej bude vyrábět polostátní podnik EMP, půjde čistě o elektromobil a prodávat se bude jen přes internet a na splátky. Stane se ambiciózní projekt evropskou obdobou úspěchu americké Tesly, nebo jej stihne podobně neslavný osud jako ostatní megalomanské projekty polské vlády?

Na silnicích čtyřicetimilionového Polska bude podle premiéra Mateusze Morawieckého v roce 2025 jezdit milion elektromobilů. A stát chce z této revoluce něco mít. Největší země regionu bez vlastní automobilky se proto před pár lety spojila s několika energetickými firmami a založila polostátní automobilku EMP – ElektroMobility Poland. Ta v minulých týdnech ukázala první prototypy elektrovozů, jejichž sériová produkce by se měla rozjet v roce 2023. Tedy za předpokladu, že se podaří přepsat mnoho otazníků na vykřičníky. 

Zaprvé: milionový předpoklad počtu elektromobilů na polských silnicích totiž může být spíše zbožným přáním polského premiéra než realistickým odhadem. Jak upozorňuje deník Politico, elektromotory zatím silnicím našeho severního souseda rozhodně nevládnou. V červnu Polsko registrovalo jen necelých sedm tisíc čistě elektrických vozů. Poměrně pozadu je země i co se týče infrastruktury, která je vždy nutným základem rozvoje elektromobility. Polsko má pouze necelých 1200 dobíjecích stanic, což je ve srovnání například s Německem, kde jich je přes 27 tisíc, zcela marginální počet.

Problémů je však víc. Tu těžší část má země stále před sebou. Alespoň finančně. Prozatím stál vývoj 16 milionů eur, reálná produkce nových elektrovozů si vyžádá investice za další miliardu. Například, doteď chybí továrna, která by vozy vyráběla. I kdyby se podařilo peníze sehnat, stejně má polská vláda podle expertů velké oči. I etablovaným automobilkám trvá vývoj nového modelu mezi pěti a sedmi lety, a to i při mnohem větším finančním a know-how zázemí. Izera by měla vyjet už za tři roky. 

EMP chce vyrábět a prodávat asi 60 tisíc vozů v roce 2023, v dalších letech plánuje zvýšit produkci až na sto tisíc vozů. Řada odborníků je však skeptická. Varují, že nová automobilka se bude muset na trhu prosadit oproti etablovaným výrobcům, což není nijak jednoduchý úkol. Není tak podle nich nereálné, že polská Izera dopadne podobně jako ostatní megalomanské – a po oznámení pozastavené – projekty polské vlády. Mezi ně patří třeba plán na gigantický komunikační uzel Solidarita v centrálním Polsku nebo nový plavební kanál přes Viselskou kosu. 

Pochopitelně však nelze ignorovat ani možnost, že polské elektromobily budou slavit triumfální úspěch. Ostatně americká automobilka Tesla svou obří tržní kapitalizací a rostoucími prodeji ukazuje, kde leží budoucnost autoprůmyslu, a podceňovat polský nacionalismus při nákupu zboží se nevyplácí. Česko by z toho těžilo dvěma způsoby. Jednak prostřednictvím subdodavatelských zakázek pro tuzemské podniky, zadruhé pak propagací země. Značka Izera totiž odkazuje k řece Jizeře a Jizerským horám – jakožto symbolu čistoty přírody.

SDÍLET