V rakouském letovisku se koronavirem nakazila polovina obyvatel. Co to znamená pro druhou vlnu?

Na celém světě se odborníci pokoušejí zjistit, jaké procento populace už bylo infikováno koronavirem. Studie provedená v rakouském lyžařském středisku Ischgl je v tomto ohledu poměrně výjimečná. Podle ní nákazou prošel takřka každý druhý obyvatel střediska, což je zřejmě světový unikát. Je to zajímavá informace i ve vztahu k případné podzimní druhé vlně, před kterou by obyvatelé městečka měli teoreticky být relativně imunní. Stoprocentní jistota tu ovšem není, upozorňuje expert oslovený INFO.CZ.

Středisko Ischgl bylo jedno z hlavních center šíření koronaviru v Evropě. Kvůli údajnému pochybení a laxnosti místních a tyrolských úřadů (ty jsou předmětem vyšetřování policie a hromadné žaloby) se z jednoho z takzvaných Apres-Ski barů na začátku března nákaza rozšířila nejen do samotného městečka, ale i do mnoha zemí Evropy, včetně Islandu. V lyžařském letovisku trávily zimní dovolenou tisíce cizinců.

Až po čtyřech měsících od propuknutí nákazy epidemiologové z Lékařské univerzity v Innsbrucku dokončili detailní studii promořenosti místních obyvatel jako celku. A došli k překvapujícím závěrům. V městečku Ischgl, v němž trvale žije zhruba 1900 lidí, odhalily testy protilátky proti koronaviru u 42,4 % obyvatel. „To je dosud nejvyšší publikovaná hodnota na světě,“ uvedla v tiskovém prohlášení ředitelka Virologického institutu univerzity Dorothee von Laerová. Jinými slovy: ještě v žádném zkoumaném regionu včetně čínského Wu-chanu studie nepotvrdily tak vysoký podíl infikovaných jako právě v Ischglu.

Co to znamená? I když se výsledky těchto studií často částečně liší v závislosti na použité metodice i druhu testů (viz třeba rozdílné výsledky dvou studií v Česku), hodnota naměřená v rakouském horském středisku je až řádově vyšší než v jiných lokalitách. V České republice například studie zjistily hodnoty promořenosti obyvatel v řádu promile, maximálně jednotek procent.

Za vírou v dezinformace je nedůvěra k médiím. Novináři teď zjistili, jak se míjejí se čtenáři

sinfin.digital