Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zisk Home Creditu táhnou asijští tygři. Na dalším miliardovém trhu firma řeší unikátní call centra

Zisk Home Creditu táhnou asijští tygři. Na dalším miliardovém trhu firma řeší unikátní call centra

Společnosti Home Credit se zaměření na asijský trh vyplácí. Podle aktuálních hospodářských výsledků firma celosvětově za první dva kvartály letošního roku vydělala 3.5 miliardy korun a pobočky asijských tygrů byly hlavním motorem tohoto růstu. Na výsledek mělo zásadní vliv zejména zastoupení společnosti v Číně, která je nyní se 64 tisíci zaměstnanci již jasně nejsilnějším lídrem skupiny. Home Credit patřící do skupiny PPF Petra Kellnera se ale zaměřuje i na další trhy zemí BRIC, zejména na po Číně druhou nejlidnatější zemi světa – Indii. Tam zatím společnost čelí unikátním výzvám. 

„I v malé zemi, jako je Česká republika, může vzniknout firma, která dělá věci na světové úrovni,“ napsal spokojeně do své poslední výroční zprávy nejbohatší Čech Petr Kellner. Právě jeho společnost PPF je majoritním vlastníkem Home Creditu, který se v posledních letech výrazně orientuje na asijský trh.

Kdysi to bylo Rusko, nyní se však základním stavebním kamenem Home Creditu stala Čína. Tam firma loni poskytla úvěry deseti milionům klientů v celkovém objemu přes pět miliard eur, letos to podle všeho bude výrazně více. Za polovinu letošního roku totiž Home Credit v Číně rozpůjčoval již 6.4 miliardy eur, o 149 procent více, než za srovnatelné období loňského roku. „Čínský byznys se stal primárním motorem profitu skupiny,“ přiznává Home Credit ve své výroční zprávě.

Pročínská orientace české zahraniční politiky této expanzi pomohla, nicméně Home Credit v Číně vsadil především na výhodný byznys model. Soustředí se hlavně na rychlost zpracování procesu žádostí o úvěr, což je něco, nač nedočkaví Číňané slyší. Stále netrpěliví Asiaté totiž nesnáší jen málo věcí více, než zbytečné čekání. „Máme bezpapírový proces, který podporuje nasazení v prakticky jakémkoliv obchodě. Umíme úvěr vyřídit během několika minut, ale této rychlosti nedosahujeme za cenu velkého objemu ztrátových úvěrů,“ přibližuje strategii firmy její šéf komunikace Milan Tománek.

Kromě rychlejšího vyřizování se na růstu čínské pobočky Home Creditu podílel i masivní nárůst prodejních míst. Těch společnost loni provozovala v nejlidnatější zemi světa přes 140 tisíc, o rok dříve byl přitom tento počet ani ne poloviční. „Jdeme do měst a obchodů v partnerství s místními maloobchodníky, jak s celonárodními řetězci, tak s vlastníky jednoho, dvou obchůdků,“ vysvětluje Tománek.

Ještě před několika lety však zaměření firmy vypadalo úplně jinak: jejím primárním trhem bylo Rusko, které se na aktivech skupiny podílelo až ze čtyř pětin. V roce 2010, kdy firma v Číně obsloužila svého miliontého klienta, v Rusku firma poskytla úvěr již 19 milionům zákazníků. O rok později Home Credit sice působil již v osmi ze 22 čínských provincií, Rusko však měl tou dobou pokryté celé.

Jenomže v roce 2012 přišla studená sprcha. Cena ropy, podstatná položka pro ruský rozpočet, začala klesat o desítky procent, což se promítlo do celé ekonomiky. Do spotřebitelských výdajů obzvláště. Zhoršení finanční kondice tehdy pocítil stát i jeho obyvatelé, jejichž koupěschopnost se razantně snížila. „Od té doby se sice pokles stabilizoval, ale zatím se nevrátil na původní úroveň,“ vysvětluje Tománek. Pokud by si tehdy skupina chtěla udržet tempo růstu, musela by povolit svá úvěrová kritéria a začít půjčovat i méně solventním klientům.

Firma se ale rozhodla jít cestou geografické diverzifikace. Svůj byznys se rozhodla rozdělit mezi Evropu, Asii a USA a tato strategie se jí nyní vyplácí. Zejména v Asii. Tam Home Credit od roku 2012 posiluje svou přítomnost v Indii, která je po Číně druhým nejlidnatějším státem světa. Pro Home Credit je jen málo trhů s větším potenciálem než právě tato bývalá britská kolonie. „Je to pro nás další obrovská investiční příležitost,“ potvrzuje firma ve výroční zprávě.

Objem úvěrů v Indii loni dosáhnul růstu o téměř 180 procent, počet aktivních klientů se tam navíc zvýšil takřka trojnásobně. Firma přitom přiznává, že její aktivita je tam zatím ještě omezená. „Byznys v Indii je stále ještě v investiční fázi a bude potřebovat kapitálové injekce,“ tvrdí skupina ve výroční zprávě. Ty se však mohou Home Creditu vyplatit, zejména pokud se dokáže přizpůsobit místním specifikům.

Jedním z nich je například jazyková různorodost země. Na rozdíl od Číny, která mluví jedním jazykem, je v Indii mnoho regionů s vlastními jazyky a dialekty. To je třeba reflektovat při provozu call center a pro společnost to znamená vyšší investice.

Spotřebitelské financování má v Indii navíc delší tradici, než v Číně, proto se Home Credit musí potýkat i s větší konkurencí – například se společností Bajaj, která je finanční odnoží lokálního průmyslově-finančního konglomerátu. A v neposlední řadě je trh Indie a Číny odlišný i ve finanční gramotnosti spotřebitelů, což v Indii znamená slabší marže. I přesto se však skupině v zemi daří. Ke konci roku tam objem půjček dosáhnul 195 milionů eur, počet prodejních míst se téměř zdvojnásobil na téměř šest tisíc.

Snaha o geografickou diverzifikaci je patrná z i expanze skupiny na poslední tři trhy. Naposledy se firma v roce 2015 dostala do USA, kde se spojila s telekomunikačním operátorem Sprint; v roce 2013 pak vstoupila do Filipín a do Indonésie. „Zaměřujeme se na trhy se sto miliony obyvateli a většími,“ vysvětluje Tománek. Takových zemí je přitom na světě dvanáct, Home Credit dvacet let po svém vzniku funguje v polovině z nich. Firmě prozatím chybí zářez na pažbě trhu Japonska, Mexika, Bangladéše, Nigérie, Pákistánu a Brazílie.

Strategie orientace Home Creditu na velké trhy se firmě očividně vyplácí. Jedním z důvodů, proč čínská pobočka svým výkonem dohnala a předehnala tu ruskou, byl i prostý fakt, že v Číně je desetkrát více obyvatel, nyní má firma v Rusku aktivních tři miliony úvěrů, v Číně pak k 16 milionům kontraktů.

Rusko se navíc nyní z problematického ekonomického období dostává a opět přispívá k solidním výsledkům skupiny. Za prvních šest měsíců letošního roku se v Rusku objem úvěrů meziročně zvýšil o necelou pětinu na 1.3 miliardy eur. „Ruský trh nejenže překonal složité období a zaznamenal vysoké výnosy, ale zároveň se stále více projevuje jako lídr inovací, které nás posouvají mezi fin-tech firmy,“ uzavírá předseda představenstva a generální ředitel skupiny Home Credit Jiří Šmejc.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek