Třetí propadák Primy v řadě: Televize vaří nestravitelnou žánrovou bujabézu a diváci jí mizí před očima

GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | To, co se děje na obrazovce televize Prima posledního půl roku, si nelze vysvětlit jinak než jako volání o pomoc programového oddělení. Televize se evidentně neponaučila z podzimního gambitu, kdy vše vsadila na svůj „historický rom-com“ Eliška a Damián, který po zásluze skončil ve „hvězdné pěchotě“ tuzemské cringe-kultury. 

Když loni na podzim na Primě překvapivě po deseti letech skončil programový ředitel Roman Mrázek, nejspíš ani netušil, že odchází za pět minut dvanáct. Co se totiž začalo dít po nástupu nové programové ředitelky Alex Ruzek, se nedá popsat jinak než jako jedna velká blamáž. 

První propadák byl experiment s Eliškou a Damiánem. Ambiciozní seriál u diváků propadl už během několika úvodních dílů a Prima následně „historický rom-com“ marně přesouvala prime-timovým schématem.

Vedení stanice přitom seriálu extrémně věřilo: před jeho uvedením jej podpořilo masivní marketingovou on-line i offline kampaní; plakáty Emmy Smetany a Roberta Urbana během loňského léta visely prakticky na každém rohu. 

Sebejistota byla tak veliká, že Prima dokonce natočila do foroty hned čtyři sezóny, snad v očekávání masivní vlny diváckého zájmu. Ten však nepřišel. 

Seriál se dočkal všeobecné kritiky a celou záležitost prozatím neformálně uzavřel generální ředitel Primy Marek Singer, který pořad zhodnotil slovy, že je to „taková docela přiblblá pohádka pro dospělé, ale marketingově jsme ji prodávali způsobem, že lidé čekali, že uvidí ‚Marii Terezii‘. A tu samozřejmě neviděli.“

„Lidi čekali Marii Terezii a dostali ‚přiblblou pohádku‘ pro dospělé,“ připustil šéf Primy. Marek Singer rekapituloval, co zlomilo Elišce s Damiánem vaz

Sázka na ne-herce

Divák by čekal, že se Prima z propadáku „moderní pohádky o cestování časem“ poučí. Že se televize sebere, opráší si kabát a bude po nevyvedeném experimentu stavět na řemeslné kvalitě a žánrové čistotě pořadů jako Slunečná či Zoo, které ji katapultovaly ve sledovanosti na úroveň konkurenční Novy. Ale to ne!  

Prima naopak v úvodu roku přišla s novou ztřeštěnou rodinnou komedií Zalez do spacáku, kde namísto ne-herečky Emmy Smetany ztvárňuje hlavní roli ne-herec Tomáš Klus (který je, pravda, součástí Zoo, kde má však k hlavní roli velmi daleko). Když k tomu přidáme banální zápletku s povrchním scénářem a laciný humor cílící na největšího společného jmenovatele, výsledek je podobný jako u Elišky s Damiánem. 

Řečí čísel: zatímco v únoru seriál startoval na (už tak poměrně) slabých 600 tisících divácích, o měsíc později si jej na obrazovkách pustilo jen málo přes čtvrt milionu lidí. Ještě výrazněji výkonnost seriálu vynikne při srovnání s konkurencí: březnových 263 tisíc diváků Zalez do spacáku stojí proti 1,17 milionu diváků nováckých Specialistů.

Pohledem podílu sledovanosti je rozdíl rovněž dominantní: Specialisté si sáhli na 34 procent, Zalez do spacáku se muselo spokojit s (jednociferným!) podílem v prime time 7,6 procenta. To si na Primě rozhodně za rámeček nedají. 

Prima na grilu

Jak se říká: Dvakrát to může být náhoda, potřetí se ukazuje trend. A přesně v tomto duchu se Prima opřela do další letošní novinky, „soutěžní reality show“ Česko na grilu se Zdeňkem Pohlreichem, kterou nasadila do prestižního časového slotu na sobotní večery. 

Jenže jakoby na Primě tak trochu zapomněli, že v jednoduchosti je krása. Že diváci preferují čistokrevné kriminálky, rodinné oddechovky anebo archetypální pohádky. Strašnická televize však namísto toho servíruje žánrovou bujabézu, v případě Elišky s Damiánem pohádku o prolínání časových pásem, v případě Česka na grilu zase kulinářskou podívanou řízlou prvky reality show.  

Nebudu vás napínat, i Pohlreichova show tak dostává od diváků velmi razantní zpětnou vazbu. První díl sice ještě držel 300tisícovou diváckou úroveň, jenže během března a dubna se sledovanost pořadu propadla ke 150 tisícům.

Opět pro srovnání, konkurenční Superlov na Nově má stabilních cca 800 tisíc diváků. Česko na grilu tak potkává osud Elišky a Damiána a televize i tuto show přesouvá ze sobotního programového slotu na pondělní večer. Místo kulinářské reality show obsadí repríza (!) páté sezóny Poldy.

Televize je posledním byznysovým mohykánem médií. I když už měla být už dávno mrtvá

Personální zemětřesení

Zvážit celkový dopad posledních programových přešlapů televize Prima na její sledovanost není úplně triviální – každá z televizí má jinak definovanou cílovou skupinu, pro kterou „šije na tělo“ programovou nabídku. Jakákoliv čísla sledovanosti se proto tak či onak dají interpretovat tak, aby každá z televizí v určité kategorii byla na špici. 

Z hlediska velkých čísel je však podstatná sledovanost ekonomicky aktivních lidí během večerních prime-timů, na které se prodává nejdražší reklama. A podle posledních zpráv platí, že právě v této kategorii, ať jde o věkovou skupinu 18–54, či 18–69 let Nova jasně poráží Primu. V obou kategoriích si televize z Barrandovského kopce připisuje více než 33procentní podíl, Prima sahá jen na necelých 27 procent. 

Podle kuloárních informací INFO.CZ jsou tři nepovedené prime-timeové show důvodem velké nervozity ve vedení televize a ve hře je možnost personálního zemětřesení. To by přitom podle informací, které máme k dispozici, mohlo zasáhnout i posty vyššího managementu firmy. 

Médea přišla o posledního velkého klienta, Soukup si ale odmítá připustit realitu

Šéf Livesportu: Vysílací práva na fotbal podlehla šílené inflaci, tradičních televizí je mi vážně líto

sinfin.digital