Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

České autodopravce šikanují už i Němci. Brusel před diskriminací zavírá oči

České autodopravce šikanují už i Němci. Brusel před diskriminací zavírá oči

Německo je po Francii dalším státem, které začalo rozdávat pokuty zahraničním dopravcům, kteří neplní povinnosti vyplývající z německé legislativy. První česká dopravní firma, kterou německé úřady pokutovaly nedávno, se podle zjištění INFO.CZ proti rozhodnutí odvolala a pokusí se bránit. Autodopravci poukazují na to, že západoevropské státy postupují proti zahraniční konkurenci cíleně a snaží se dopravce z novějších členských států EU, k nimž patří i ČR, vytlačovat z trhu.

Historicky první pokuta pro českého řidiče na území Německa, který neplnil povinnosti vyplývající z německých zákonů platících od ledna 2015, dosáhla 2 500 eur. Podle zjištění redakce ji jeho zaměstnavatel dostal za to, že nedoložil všechny údaje, které si po něm dodatečně vyžádala německá strana. „Dopravce se proti rozhodnutí odvolal a nyní čekáme na odpověď,” řekl redakci Jan Medveď ze sdružení autodopravců ČESMAD. „Jde o menšího dopravce, který řádně podniká podle českých zákonů a provádí přepravy nejčastěji mezi Českem a Německem,“ dodal. Podrobnosti, o jakou konkrétní firmu se jedná, ale odmítl sdělit.

Německo je po Francii dalším státem, který zpřísnil kontroly v nákladní a autobusové dopravě a začal za to rozdávat pokuty. Legislativa po zahraničních dopravcích totiž požaduje, aby svým řidičům platili alespoň tolik, kolik je domácí minimální mzda, a také plnili další povinnosti, například včas registrovali cesty do zahraničí.

Českým dopravcům se takový postup nelíbí a označují jej za diskriminační. „Vypadá to, že se kontroly zaměřují speciálně na řidiče ze střední a východní Evropy, tedy i na české řidiče,“ řekl redakci Medveď.

Obvykle to celé probíhá tak, že je řidič zastaven při běžné silniční kontrole, a zdá se, že v případě aut s českou registrací jde policie tak trochu najisto.

Po zastavení auta policisté prověří, jestli byl řidič před cestou registrovaný a má tak k jízdě oprávnění, které odpovídá německým zákonům. Na rozdíl od Rakouska, kde od nového roku platí podobná pravidla, řidiči nemusí v kabině vozit papírové dokumenty, protože mohou jízdu u německých úřadů registrovat i elektronicky. „Pokud registrace neproběhne a kontrola to odhalí, hrozí následně pokuta,“ vysvětluje Medveď. Sankce se mohou v takovém případě vyšplhat až do výše 30 tisíc eur.

Kontroly zahraničních kamionů mohou probíhat i „na dálku“. „Kontrolní úřady získají informaci z běžné silniční kontroly nebo z mýtného systému o tom, že se na území Německa pohybuje nebo pohybovalo auto českého dopravce a osloví ho s požadavkem, aby jim poslal údaje o práci řidiče, například za půl roku zpátky,“ popisuje Medveď. Pokud Němci usoudí, že dopravce nedodržuje německé zákony, jako je například výplata minimální mzdy nebo dodržování pracovní doby, mohou ho pokutovat až do výše 500 tisíc eur.

Čeští dopravci si upozorňují také na to, že pokuty pro ně mohou představovat vážnou komplikaci v podnikání. „Pro menší firmy je to obzvlášť velký problém,“ říká Medveď. Ve Francii úřady rozdaly již několik desítek pokut, v Rakousku a Itálii, kde na přelomu roku začala platit podobná pravidla, se sankce neobjevily zatím žádné.

Postup západoevropských států proti zahraničním dopravcům dlouhodobě kritizuje i Evropský parlament. Ten se nedávno obrátil na Evropskou komisi, aby zrychlila při vyšetřování Německa i Francie. Oba státy čelí podezřením z porušování evropské legislativy.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek