Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Módou proti válce. Iráčtí hipsteři chtějí prvním pánským klubem spustit novou revoluci

720p480p360p240p

Osmdesát kilometrů od nich zuří válka, oni myslí na módu. Trochu nepatřičně může na první pohled působit iniciativa bývalých spolužáků jedné střední školy z iráckého Irbílu. Před rokem založili první pánský módní klub, který se mezi mladými Kurdy těší čím dál větší popularitě. Podle zakladatelů „Pana Irbíla“ v něm totiž nejde pouze o módu. Zájem o nový životní styl přináší podle nich do životů mladých lidí poznamenaných válkou nové impulsy a může nastartovat širší sociální změny. 

Dandy vizáž jako reakce na válku

„Táta nás pořád schovával, protože v okolí domu se bojovalo,“ vzpomíná na rané dětství jeden ze zakladatelů klubu, 24letý Goran Pštiwan. Velké nadechnutí prý jeho generaci přineslo období po pádu režimu Saddáma Husajna.

„Předtím jsme nemohli nikam cestovat, naše společnost byla uzavřená. Pak se ale hranice otevřely, lidé si pořídili satelitní televize.Viděli, jak se žije ve světě i jak se tam lidé oblékají. Naučili jsme se anglicky, objevili sociální sítě. Zkrátka byl to pro nás velký posun,“ popisuje podhoubí vzniku prvního iráckého módního klubu Goran.

Impuls k jeho založení, ale paradoxně přinesla další válka: „Islámský stát a boj proti němu nám zasadily nový úder. Do města přišly tisíce uprchlíků z území, kde se bojuje, ceny ropy prudce klesly a ekonomika se zastavila. Já nedostal výplatu několik měsíců, pro nás mladé lidi nastalo úplné vzduchoprázdno.“ 

Špatné časy jako inspirace

To Gorana s kamarády přivedlo k myšlence založit kosmetickou řadu zaměřenou na péči o vousy. Ke klubu „Pan Irbíl“ zbýval už jen krok: „Kdyby nebylo krize, neměli bychom na nic podobného čas. Takhle jsme nechtěně získali prostor být kreativní.“ K založení klubu v únoru 2016 je inspirovalo italské Pitti Uomo, ale i tradiční kurdská tzv. „efendi“ kultura:

„Dříve se vzdělaní a vážení muži hezky oblékali a navštěvovali čajovny. Chtěli jsme pro mladé lidi tuto kulturu obnovit. Přes sociální sítě jsme oslovili kamarády a sezvali je na první schůzku Pana Irbíla,“ vysvětluje Omer Nihád. Vymysleli koncept, oslovili místní krejčí, kterým přesně popsali, jak mají modely vypadat a první „dandy" obleky byly na světě. Doplňují je pečlivě nažehlené kapesníky v klopách, hodinky na řetízku nebo kožené rukavice. Pečlivě upravené vlasy a vousy jsou samozřejmostí. Podle Omera má ale ostentativní móda sloužit jako katalyzátor hlubších změn v životech mladých Iráčanů.

Šaty dělají člověka

Pan Irbíl má být v budoucnu originální irácká módní značka. Klub chce pro zájemce vést kurzy etikety, založit vlastní krejčovskou dílnu a lazebnictví. Stoupající slávu klubu, který má na sociální síti Instagram 25 000 sledujících, chtějí jeho členové využít také k pozitivní propagaci Kurdů ve světě.

„Chceme lidem ukázat, že máme kulturu a že umíme řešit své problémy.“ Těžit z toho mají prý i ženy. Členové klubu na sociálních sítích pravidelně zveřejňují fotografie inspirativních kurdských žen. Chtějí tak poukázat na problematiku silně patriarchální společnosti a podpořit právo žen na studium nebo chození do práce.  

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek