Povstalci před Suezem, sucho v Panamě. Námořní doprava opět zdražuje

Mezinárodní doprava vplouvá do další krize. Kvůli útokům jemenských povstalců na lodě v Rudém moři je ohrožena trasa mezi Evropou a Asií. Dopravci raději obeplují celou Afriku, což cestu prodlužuje až o dva týdny a výrazně zdražuje. Během ledna se ceny zdvojnásobily a dál stoupají.

V průběhu ledna opět začala prudce zdražovat námořní doprava. Hodnota globálního indexu World Container Index, který průměruje ceny několika hlavních námořních tras, vzrostla jen za uplynulé čtyři týdny víc než dvojnásobně. Jestliže ještě těsně před Vánocemi index hlásil průměrnou cenu za přepravu standardního 40stopého kontejneru zhruba 1660 dolarů, tento týden už jsou to téměř čtyři tisíce dolarů.

Tentokrát jsou ale za raketovým růstem cen jiné důvody než v době covidu. Tehdy nestíhaly americké přístavy odbavovat velké množství lodí a na trasách do Evropy pak chyběly desetitisíce kontejnerů. Svou roli také tehdy sehrálo ucpání Suezského průplavu, když se v něm v březnu 2021 zasekla mamutí loď Ever Given, a než ji vyprostili, blokovala klíčovou vodní cestu víc než čtyři dny.

Letos má zdražování jiné viníky. Předně jsou to povstalci Húsíjové v Jemenu, kteří útočí na dopravní lodě plující Rudým mořem k Suezskému průplavu. Využívají drony i jiné sofistikované zbraňové systémy, přičemž tuto ozbrojenou skupinu podporuje Írán. Útoky odůvodňují povstalci tím, že se snaží zasáhnout lodě vezoucí podporu Izraeli, fakticky je ale ohrožena doprava v oblasti jako celek.

Problematickým bodem je hlavně jižní úzké hrdlo Rudého moře – průliv Báb-al-Mandab, kterým každá loď mířící od jihu do Suezu musí projet. V úzkém průlivu se lodě pohybují blízko břehu, takže je mají povstalci z jemenského pobřeží přímo před sebou. Poměrně symbolicky znamená název průlivu v překladu „Brána nářků“.

sinfin.digital