EU hledá cestu, jak ochránit svobodu médií. Po Maďarsku a Polsku budí obavy i dění ve Slovinsku

Evropský parlament ve středu uspořádal v plénu debatu o potlačování svobody médií v Polsku, Maďarsku a nově také ve Slovinsku. Z jednání nevzešla žádná rezoluce či usnesení, sama výměna názorů však názorně osvětlila, co se ve zmíněných zemích děje, nakolik je to slučitelné s hodnotami EU a co s tím unie může a nemůže dělat.

Místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová poukázala na osud populární maďarské rozhlasové stanice Klubrádio, často kritické vůči vládě premiéra Viktora Orbána, která byla zbavena vysílacích práv v únoru. Upozornila na protesty nezávislých polských médií proti plánu premiéra Mateusze Morawieckého zavést daň z reklamy zadávané nestátním sdělovacím prostředkům, která by pro ně byla často likvidační. V případě Slovinska připomněla snahu vlády premiéra Janeze Janši finančně destabilizovat národní tiskovou agenturu za její nezávislé zpravodajství a také premiérovy časté verbální útoky proti novinářům.

Zároveň ovšem uvedla, že EU má jen velmi mizivé možnosti s takovými případy něco dělat, a vyzvala europoslance k reflexi. „Jak dobře víte, pravomoci Evropské komise ve vztahu k médiím jsou velmi omezené. Budeme tyto pravomoci uplatňovat velmi pečlivě, ale měli bychom hlavně najít způsob, jak naše nástroje rozšířit a posílit, od finančních podpor až po regulaci a vynucování,“ uvedla Jourová. Jednou z cest by podle ní mohlo být formální uznání role médií jako klíčových hráčů v demokratické společnosti. Jourová slíbila, že se bude radit s dalšími komisaři o tom, jak použít evropské peníze k financování sdělovacích prostředků, jak zvýšit ochranu reportérů při práci, nebo jak použít evropské předpisy o ochraně hospodářské soutěže proti neblahé koncentraci titulů v jedněch rukou, což omezuje pluralitu médií.

V Maďarsku se již do značné míry podařilo „vyčistit“ mediální prostor od aktérů kritických vůči politice Orbánovy vlády. Přetrvávající svobodné online ostrůvky jsou spíše intelektuální záležitostí bez valného vlivu na masu voličů. V Polsku se tlak vystupňoval v poslední době, kdy média skupuje bohatá ropná společnost Orlen napojená na vládu a stát chystá, zřejmě po vzoru Budapešti, výše zmíněné finanční postihy. Na okraj budiž připomenuto, že Orlen je jako majitel firmy Unipetrol také nejvýznamnějším ropným hráčem v ČR.

Protest polských médií proti zavedení nové daně z reklamy
Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital