Jednu elektrárnu na balkon. Soláry se prodávají už i v supermarketu, trend míří do Česka

Jan Vávra

Ondřej Souček

Víkendový nákup v Kauflandu? Šunka, rajčata, mléko a jedna elektrárna na balkon. Co je v Německu realitou, přestává mít v Česku nádech sci-fi. Fotovoltaické panely už jsou tak levné a prodávané na tolika místech, že kromě střech míří i na balkony nebo si z nich majitelé pozemků dělají ploty. Alespoň v západní Evropě. Ne každému ale přinesou úspory, které by zaplatily aspoň provoz ledničky.

Používání solárních panelů namísto klasických plotů je podle listu Financial Times (FT) patrné hlavně v Nizozemsku a v Německu. „Jsou tak levné, že si je lidé umisťují prakticky všude. Protože náklady na střešní montáž, které zahrnují cenu práce a případně i lešení, tvoří většinu ceny instalace fotovoltaiky na střechu, může dávat smysl umisťovat panely jinam,“ vysvětluje pro FT analytička BloombergNEF Jenny Chaseová.

„Proč stavět plot, když můžete místo toho prostě jen vztyčit řadu panelů, byť třeba nejsou úplně ideálně nasměrovány vůči slunci?“ pokládá řečnickou otázku šéf klimatického výzkumu v analytické odnoži banky BNP Paribas Martin Brough. Fotovoltaické panely sice v pandemickém období zdražovaly, od roku 2022 ale šly jejich ceny globálně dolů a od loňského léta se v důsledku masivní čínské produkce dostaly na historická cenová minima.

Ta se od té doby dále prohloubila nebo se ceny alespoň pohybují v jejich blízkosti, pojmenovávají FT jednu z příčin trendu, který začíná být stále patrnější i ve střední Evropě. Na rozmachu takzvaných balkonových (respektive plotových) elektráren se ale podílejí i firmy, které jsou běžnou součástí každodenního fungování mnoha českých rodin.

Článek vyšel v prémiové části webu E15. Jako předplatitel/ka INFO.CZ ho máte k dispozici v plném rozsahu.

sinfin.digital