Nelehký život amerických gigantů v Evropě. Co je čeká v roce 2017?

Lucie Bednárová

Google, Amazon či Facebook. Všichni působí v Evropě a všichni vedou spory s Bruselem. Jak zásadní pro ně bude letošní rok?

Kdo by je v Evropě neznal? Od Lisabonu po Lublaň si lidé denně pouštějí videa na YouTube, nakupují přes Amazon nebo posílají zprávy přes Twitter. Evropský půlmiliardový trh představuje pro americké technologické společnosti důležité odbytiště. Unijní úřady ale bedlivě sledují jejich pokusy o zneužití dominantního postavení, snahu vyhnout se placení daní nebo sběr osobních dat uživatelů. A firmám nedávají nic zadarmo. 

Jen loni padlo hned několik důležitých rozhodnutí, která budou mít pro americké společnosti působící na evropském trhu dalekosáhlé důsledky. Spory ale nejsou zdaleka dořešené a rok 2017 může být v tomto ohledu rozhodující. Co velkým americkým firmám působícím na evropském trhu přinese?

Google

Evropská komise je přesvědčena, že americký gigant dlouhodobě porušuje antimonopolní pravidla a zneužívá toho, že ve vyhledávání na internetu prakticky nemá konkurenci. Loni v dubnu ho proto Brusel obvinil, že ve výsledcích vyhledávání systematicky zvýhodňuje své vlastní produkty, které umožňují srovnávat nákupní nabídky. V červenci pak přidal další nařčení – ohledně omezování reklamy konkurence.

Google všechna obvinění popírá. Pokud se však ukáže, že má Komise pravdu, společnosti hrozí pokuta ve výši až deseti procent jejích celosvětových tržeb – teoreticky by tak mohla převýšit šest miliard eur. Zatím nejvyšší pokutu Komise vyměřila v roce 2009 americkému výrobci čipů Intel, a to ve výši 1,1 miliardy eur.

Google má navíc problémy i ve Francii. Podle legislativy EU musí internetové vyhledávače na přání jednotlivců mazat neadekvátní výsledky, které se objeví po zadání jejich jména. Podle francouzských úřadů to Google v případě tamních občanů nedělá důsledně. Konečný verdikt se očekává letos.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital