Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

90 let s trabantem. Východní Německo na něm vydělává dodnes

90 let s trabantem. Východní Německo na něm vydělává dodnes

Hospodářství spolkových zemí ve východní části Německa dodnes profituje z někdejší výroby trabantů. Tradice automobilového průmyslu totiž podle odborníků výrazně přispěla k tomu, že se po zániku Německé demokratické republiky na východ přesunula část výroby velkých německých automobilek, informovala agentura DPA. Dnes uplynulo přesně šedesát let ode dne, kdy výrobní linku továrny opustil první vůz značky Trabant. Poslední auto z duroplastu ze závodu v podkrušnohorském Cvikově (Zwickau) vyjelo v roce 1991.

Velké automobilky jako Volkswagen či Opel přesunuly část výroby po roce 1990 do nových spolkových zemí na východě jen díky tomu, že v nich žili zkušení pracovníci, kteří dříve vyráběli trabanty nebo wartburgy, tvrdí Joachim Ragnitz, zástupce ředitele drážďanského Ústavu pro hospodářský výzkum (ifo). „Personál byl rozhodujícím argumentem," uvedl.

Volkswagen začal v 90. letech vyrábět vozy ve Cvikově a Saské Kamenici (Chemnitz). Opel část výroby přesunul do Eisenachu, kde se před tím vyráběla druhá nejdůležitější východoněmecká značka Wartburg. „V souvislosti s těmito továrnami se ve východním Německu vytvořila obrovská dodavatelská síť," řekl Ragnitz.

360p
Trabant 601 - dobová reklama

Výroba automobilů patří dodnes k nejdůležitějším průmyslovým odvětvím ve třech nových spolkových zemích: Sasku, Durynsku a Sasku-Anhaltsku. Například v Sasku závisí podle Spolkové agentury práce (BA) na jednom pracovním místě v automobilovém průmyslu více než jedno další v oblasti dodavatelů.

Samotná společnost Volkswagen tvrdí, že se v 90. letech rozhodla své vozy vyrábět na východě Německa kvůli tradici tamní automobilové výroby a kvůli dobrým obchodním vztahům z dob NDR. V továrně ve Cvikově, kde se rodil trabant, se od počátku 90. let začaly montovat vozy Volkswagen Polo a Volkswagen Golf.

Od okamžiku, kdy cvikovskou výrobní linku opustil první trabant, právě dnes uplynulo šedesát let. Datum 7. listopadu 1957 nebylo vybráno náhodně - tehdejší režim Jednotné socialistické strany Německa (SED) chtěl výrobou oslavit čtyřicáté výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Celkem se vyrobily asi tři miliony trabantů. Jejich výroba byla ukončena v dubnu 1991, a to především kvůli poklesu poptávky.

Trabant se stal ale záhy kultem. V Německu v současnosti jezdí kolem 34.500 těchto vozů. Další trabanty brázdí silnice ve státech střední a východní Evropy, ale i ve Spojených státech či Austrálii.

Ve Cvikově se v pátek otevřou rozšířené prostory Muzeum Augusta Horcha. Tři čtvrtiny nové plochy muzea budou patřit pouze trabantům.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744