Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Deset nápadů, které navždy změnily svět aut. Které to jsou?

Deset nápadů, které navždy změnily svět aut. Které to jsou?

Ve výrobě aut se neustále přichází se změnami a modernizacemi. Přesto se objeví tak skvělé nápady, že zůstanou už napořád. AUTO.cz pro vás takových sepsalo hned deset.

Říkáte si, že auto je dost obyčejná věc – motor, čtyři kola a místo pro několik lidí a věci. A že se vlastně ani moc nemění. Ale přesto za ta léta došlo k několika významným modernizacím. Tento článek má připomenout nejdůležitější z nich.

Bezpečnostní pásy

Bezpochyby je tohle asi ten nejdůležitější vynález, protože zachránil nejvíce životů. Do aut se dostal z letadel, kde se osvědčil. Ale původní systém ukotvení v pase se už koncem minulého století vylepšil na tříbodové pásy. Poprvé se objevily v roce 1958, kdy Volvo představilo světu svůj model Amazon P220.

Airbag

Technicky je to jen kapsa, která se během pár milisekund naplní plynem a zachytí tělo letící setrvačností měkce jako polštář. Úplně poprvé se podobný systém objevil v Oldsmobilu Toronado v roce 1973. Jednoduchý systém ale nefungoval správně a nabízel se za příplatek 250 dolarů, objednalo si jej pouze 1000 zákazníků. První moderní systém podobný těm dnešním představil Mercedes-Benz ve své třídě S v roce 1981. V roce 1994 představilo Volvo v modelu 850 boční airbagy, o dva roky později i kolenní. V roce 2009 se v americkém modelu Ford Fusion objevil airbag v bezpečnostním pásu. Pak se předvedlo opět Volvo, když v roce 2011 v modelu V40 představilo první airbag chránící chodce, který vystřelí zpod kapoty.

Celý článek si můžete přečíst na AUTO.cz

 

 

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1