Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Deset nápadů, které navždy změnily svět aut. Které to jsou?

Deset nápadů, které navždy změnily svět aut. Které to jsou?

Ve výrobě aut se neustále přichází se změnami a modernizacemi. Přesto se objeví tak skvělé nápady, že zůstanou už napořád. AUTO.cz pro vás takových sepsalo hned deset.

Říkáte si, že auto je dost obyčejná věc – motor, čtyři kola a místo pro několik lidí a věci. A že se vlastně ani moc nemění. Ale přesto za ta léta došlo k několika významným modernizacím. Tento článek má připomenout nejdůležitější z nich.

Bezpečnostní pásy

Bezpochyby je tohle asi ten nejdůležitější vynález, protože zachránil nejvíce životů. Do aut se dostal z letadel, kde se osvědčil. Ale původní systém ukotvení v pase se už koncem minulého století vylepšil na tříbodové pásy. Poprvé se objevily v roce 1958, kdy Volvo představilo světu svůj model Amazon P220.

Airbag

Technicky je to jen kapsa, která se během pár milisekund naplní plynem a zachytí tělo letící setrvačností měkce jako polštář. Úplně poprvé se podobný systém objevil v Oldsmobilu Toronado v roce 1973. Jednoduchý systém ale nefungoval správně a nabízel se za příplatek 250 dolarů, objednalo si jej pouze 1000 zákazníků. První moderní systém podobný těm dnešním představil Mercedes-Benz ve své třídě S v roce 1981. V roce 1994 představilo Volvo v modelu 850 boční airbagy, o dva roky později i kolenní. V roce 2009 se v americkém modelu Ford Fusion objevil airbag v bezpečnostním pásu. Pak se předvedlo opět Volvo, když v roce 2011 v modelu V40 představilo první airbag chránící chodce, který vystřelí zpod kapoty.

Celý článek si můžete přečíst na AUTO.cz

 

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744