Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Estonská Taxify získala silného investora. Čtyřmiliardovou injekci použije na boj proti Uberu

Estonská Taxify získala silného investora. Čtyřmiliardovou injekci použije na boj proti Uberu

Estonská internetová taxislužba Taxify získala 175 milionů dolarů (3,9 miliardy Kč) od investorů v čele s německou automobilkou Daimler. Peníze využije na další expanzi na svých současných trzích a na boj s alternativní taxislužbou Uber.

Estonská firma, které už se podařilo v některých městech ve střední a východní Evropě a v Africe získat podíl na trhu právě na úkor Uberu, peníze využije také k rozvoji své technologie.

Taxify tvrdí, že má ve více než 25 zemích kolem deseti milionů zákazníků a zhruba 500.000 řidičů. Vedení firmy nyní bude rozšířeno o zástupce německého investora.

Daimler je majoritním vlastníkem nebo významným podílníkem na řadě online taxislužeb napříč Evropou a na Blízkém východě. Většinový podíl má ve firmách, které konkurují Uberu, jako je například společnost MyTaxi, která působí v Německu, Británii, Irsku a Španělsku. Podílníkem je ale také ve francouzské Chauffeur-privé a ve firmě Careem, která nabízí služby v zemích na Blízkého východu.

Společnost Taxify byla založena před pěti lety. Po nynějším kole financování se tržní hodnota podniku pohybuje kolem jedné miliardy dolarů (22 miliard Kč).

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1