Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Kdo je opravdu největší automobilkou na světě? Záleží na tom, co vše výrobci zahrnou do prodeje a jak definují auta

Kdo je opravdu největší automobilkou na světě? Záleží na tom, co vše výrobci zahrnou do prodeje a jak definují auta

Největší automobilky na planetě zveřejnily údaje o prodeji za rok 2017. Která je oficiálně číslo jedna? Odpověď: vše závisí na tom, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodeji. A rozhodně to, jak definují auta, píše BBC.

Letos se pocty jedničky dožaduje nový hráč, aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Japonsko-francouzská skupina koupila v roce 2016 Mitsubishi a loni v září přijala současné jméno. Tvoří ji deset značek, jako Dacia, Datsun, Infiniti a Renault Samsung Motors. Firma uvádí, že dohromady prodala v loňském roce 10,61 milionu osobních a lehkých užitkových aut a stala se celosvětově automobilovou skupinou číslo jedna. To je ale trochu matoucí.

 

Proč? Protože Volkswagen uvedl, že prodal loni 10,74 milionu vozů. A někteří tvrdí, že podle těchto čísel by měl být jmenován největším ze všech, druhý rok po sobě.

 

Určení toho, kdo je jedničkou v celosvětovém prodeji aut, závisí na tom, jaký druh hodnocení chcete, uvádí automobilová analytička z BMI Research Anna-Marie Baisdenová. Některá média umístila alianci Renault-Nissan-Mitsubishi na pozici největšího prodejce lehkých vozů za rok 2017 a Volkswagen na druhé místo. Ta však odečetla tzv. těžké vozy, jako velké nákladní vozy a autobusy, z údajů od Volkswagenu. Volkswagen tyto vozy do svých čísel zahrnuje, takže média, která vzala celkové údaje, oznámila, že Volkswagen si udržel pozici jedničky před aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.

 

Aby byly zmatky ještě větší, automobilky a země mají různé definice pro lehké a těžké vozy. Oblíbené SUV, tedy sportovně užitkové vozy, jsou to lehké nákladní, nebo osobní vozy? To záleží na tom, jakou značku řídíte.

SUV se staly velmi populární, takže mnohé z nich jsou v zásadě stejné jako normální vozy, uvádí šéfredaktor CarBuyer Derryn Wong. V USA jsou však některé SUV započítávány mezi lehké nákladní vozy. V Singapuru, Malajsii a Thajsku je Toyota Hilux pickup truck, tedy lehký komerční vůz, zatímco Toyota Fortuner, která využívá stejnou platformu a vypadá podobně, je považována za osobní SUV.

Dále třeba dodávka je téměř vždy považována za komerční vůz, vyjma minidodávek, jako je Toyota Sienna, která má místo až pro osm lidí. Mezi lehké nákladní vozy se řadí také pickupy, jako Chevrolet Silverado, bez ohledu na to, zda jsou určené pro podnikání nebo soukromou přepravu. Ne každá automobilová značka jasně vymezuje osobní a lehká nákladní vozidla a ne každá značka zveřejnila celkový rozpis prodeje za rok 2017.

Takže jaká je odpověď? Odstraněním těžkých nákladních aut a autobusů z prodejních čísel můžeme porovnat pouze trh s lehkými nákladními vozy, uvádí Baisdenová. To by pravděpodobně mělo být důležitější pro průměrného spotřebitele, a podle tohoto hodnocení je nejvýše aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Pokud se ale zahrnou všechny značky ve skupině a všechny typy prodaných aut, bude to výhoda pro skupiny jako Volkswagen, která má vše od malých hatchbacků přes prémiové vozy Porsche po velké nákladní vozy značky MAN.

A pak jsou zde ještě údaje od mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA, která je jednou z nejlepších pro určení pořadí prodejců aut. Ta zahrnuje do údajů osobní vozy, lehké komerční vozy, minibusy, nákladní auta a autobusy. OICA však zatím nezveřejnila své hodnocení za rok 2017.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1