Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Konec dieselů v německých městech bude Česko inspirovat, tvrdí šéf české Toyoty

Konec dieselů v německých městech bude Česko inspirovat, tvrdí šéf české Toyoty

Česko se v příštích letech bude inspirovat německým příkladem a přijme opatření, která zamezí vjezdu dieselových automobilů do největších měst. V rozhovoru pro INFO.CZ to říká ředitel českého zastoupení automobilky Toyota Martin Peleška. „Je jen otázkou času, kdy to přijde,“ tvrdí ředitel.

Přelomové rozhodnutí německého správního soudu z tohoto týdne dává německým městům pravomoc nevpouštět starší dieselové automobily, které jsou z části zodpovědné za škodlivé ovzduší. Podle Pelešky je jen otázkou času, kdy podobné opatření začne platit i v Česku.

„Věřím, že Německo nás v tomto případě bude inspirovat a ukáže nám návod, jak na to,“ říká Peleška pro INFO.CZ. „Nyní bude podstatné sledovat, jak budou ty zákazy v Německu fakticky naplňované a jak bude tamní každodenní praxe fungovat. Od toho se pak mohou odrazit české úřady a přijmout podobná opatření.“

V Německu je nyní registrovaných přibližně 15 milionů dieselových automobilů, nejpřísnější normu Euro 6, která je zákazy ohrožena jen minimálně, však splňují jen necelé 3 miliony vozů. Někteří odborníci proto upozorňují, by se že starší naftové vozy, kterým německá města vystaví stopku, mohly dostat do českých autobazarů a na české silnice. Po nich nyní jezdí asi dva miliony dieselů.

Jednou z hlavních pák pro to, aby takový scénář nenastal, je právě změna české legislativy. „Další zpřísnění norem v Německu povede jen k tomu, že se zvýší počet nevyhovujících automobilů dovážených k nám a jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, bude právě změna legislativy,“ říká pro INFO.CZ generální ředitelka sítě autobazarů AAA AUTO Karolína Topolová.

Na rozdíl od benzínových motorů jsou diesely podstatně nebezpečnější v přímém dopadu na lidské zdraví. „Je třeba si uvědomit, že v případě starých dieselů se již nebavíme o problému emisí skleníkových plynů, ale o rakovinových látkách, které vypouštějí a které mají přímé dopady na lidské zdraví,“ tvrdí ředitel českého zastoupení japonské automobilky Toyota. „Myslím, že trend omezování dieselů je v Západní Evropě naprosto jasný a Česko naštěstí není vůči nějaké izolaci. Dříve či později to sem rovněž přijde,“ dodává Peleška.

„Do jisté míry to vnímám jako paralelu s tabákovým průmyslem. Ještě před pár desítkami let byla reklama na cigarety na každém rohu a podívejte, kam se společnost nyní posunula. A u dieselů je to podobné,“ dodává ředitel.

Německá města nejsou jediná, kdo zákaz vjezdu dieselových automobilů zvažuje. Podobnou otázku řeší odborníci v Paříži, Madridu či Athénách, kde chtějí omezit vozů na naftu od roku 2025. Dánská Kodaň plánuje zamezit vjezd dieselů již od příštího roku.

Argumenty organizace Deutsche Umwelthilfe, která zákaz dieselů do německých měst iniciovala, jsou pádné. Zákaz vjezdu naftových vozů je podle jejich analýzy nejefektivnějším opatřením, jak výrazně zlepšit kvalitu ovzduší v německých městech. „Je pravda, že automobily jsou nyní zodpovědné asi za pětinu toho škodlivého smogu. Na druhou stranu s tím nyní máme šanci něco udělat a jsem přesvědčený, že bychom ji měli využít,“ souhlasí Peleška.

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744