Konec dieselů v německých městech bude Česko inspirovat, tvrdí šéf české Toyoty | info.cz

Články odjinud

Konec dieselů v německých městech bude Česko inspirovat, tvrdí šéf české Toyoty

Česko se v příštích letech bude inspirovat německým příkladem a přijme opatření, která zamezí vjezdu dieselových automobilů do největších měst. V rozhovoru pro INFO.CZ to říká ředitel českého zastoupení automobilky Toyota Martin Peleška. „Je jen otázkou času, kdy to přijde,“ tvrdí ředitel.

Přelomové rozhodnutí německého správního soudu z tohoto týdne dává německým městům pravomoc nevpouštět starší dieselové automobily, které jsou z části zodpovědné za škodlivé ovzduší. Podle Pelešky je jen otázkou času, kdy podobné opatření začne platit i v Česku.

„Věřím, že Německo nás v tomto případě bude inspirovat a ukáže nám návod, jak na to,“ říká Peleška pro INFO.CZ. „Nyní bude podstatné sledovat, jak budou ty zákazy v Německu fakticky naplňované a jak bude tamní každodenní praxe fungovat. Od toho se pak mohou odrazit české úřady a přijmout podobná opatření.“

V Německu je nyní registrovaných přibližně 15 milionů dieselových automobilů, nejpřísnější normu Euro 6, která je zákazy ohrožena jen minimálně, však splňují jen necelé 3 miliony vozů. Někteří odborníci proto upozorňují, by se že starší naftové vozy, kterým německá města vystaví stopku, mohly dostat do českých autobazarů a na české silnice. Po nich nyní jezdí asi dva miliony dieselů.

Jednou z hlavních pák pro to, aby takový scénář nenastal, je právě změna české legislativy. „Další zpřísnění norem v Německu povede jen k tomu, že se zvýší počet nevyhovujících automobilů dovážených k nám a jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, bude právě změna legislativy,“ říká pro INFO.CZ generální ředitelka sítě autobazarů AAA AUTO Karolína Topolová.

Na rozdíl od benzínových motorů jsou diesely podstatně nebezpečnější v přímém dopadu na lidské zdraví. „Je třeba si uvědomit, že v případě starých dieselů se již nebavíme o problému emisí skleníkových plynů, ale o rakovinových látkách, které vypouštějí a které mají přímé dopady na lidské zdraví,“ tvrdí ředitel českého zastoupení japonské automobilky Toyota. „Myslím, že trend omezování dieselů je v Západní Evropě naprosto jasný a Česko naštěstí není vůči nějaké izolaci. Dříve či později to sem rovněž přijde,“ dodává Peleška.

„Do jisté míry to vnímám jako paralelu s tabákovým průmyslem. Ještě před pár desítkami let byla reklama na cigarety na každém rohu a podívejte, kam se společnost nyní posunula. A u dieselů je to podobné,“ dodává ředitel.

Německá města nejsou jediná, kdo zákaz vjezdu dieselových automobilů zvažuje. Podobnou otázku řeší odborníci v Paříži, Madridu či Athénách, kde chtějí omezit vozů na naftu od roku 2025. Dánská Kodaň plánuje zamezit vjezd dieselů již od příštího roku.

Argumenty organizace Deutsche Umwelthilfe, která zákaz dieselů do německých měst iniciovala, jsou pádné. Zákaz vjezdu naftových vozů je podle jejich analýzy nejefektivnějším opatřením, jak výrazně zlepšit kvalitu ovzduší v německých městech. „Je pravda, že automobily jsou nyní zodpovědné asi za pětinu toho škodlivého smogu. Na druhou stranu s tím nyní máme šanci něco udělat a jsem přesvědčený, že bychom ji měli využít,“ souhlasí Peleška.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud