Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nejrychlejší auta světa: Od Benzovy tříkolky po Koenigsegg Agera RS

Nejrychlejší auta světa: Od Benzovy tříkolky po Koenigsegg Agera RS

Titulem nejrychlejšího auta světa se chlubí kde kdo. Až když se začtete, zjistíte, že jeden je nejrychlejší mezi auty s automatem, druhý mezi auty s ochranným rámem, třetí zase nejrychlejším autem s naladěnou stanicí BBC na rádim. Nejrychlejší světová auta z každé dekády představuje Martin Tolar ze serveru Auto.cz

Tentokrát vám ukážu ta nejrychlejší auta na světě z každé dekády a bez podobných podmínek. Máme jednoduchá pravidla, musí být schválená pro silniční provoz v běžné verzi, pak mohou vyhrát ve své dekádě.

1880-1889 – Benz Patent Motorwagen

Ono je na pováženou dát sem něco, co vlastně ani není auto, ale jen tříkolka a co má maximální rychlost 16 km/h. Tehdy bylo rychlejší vzít si koně. Jenže byl to teprve začátek a Benzova tříkolka ukázala, že můžete mít dopravní prostředek, který si v půlce cesty prostě nerozmyslí, že se chce pást nebo spát. A když už jednou něco začne, je mnohem snadnější odstraňovat na tom nedostatky, tohle byl prostě jen pomalý rozjezd automobilismu. A nebýt tohohle pionýra, nemáme nejspíš žádné další z aut v tomto článku.

1890-1899 – Stanley Runabout

Když se 19. století nachýlilo ke konci, měli jsme už něco mnohem lepšího, než byl kůň nebo rozhrkaná tříkolka. Sportovní roadster Stanley Runabout dokázal svou posádku převážet rychlostí 56 km/h! Trochu nevýhodou bylo, že byl na parní pohon. Ovšem stavěli jej jen proto, aby postavili rychlé auto. Už tehdy žili praví petrolheadi. Tedy v tomhle případě spíš steamheadi…

POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU SI MŮŽETE PŘEČÍST NA WEBU AUTO.CZ

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1