Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Německo čeká zásadní verdikt o dieselech. Miliony ojetin by mohly skončit na českých silnicích

Německo čeká zásadní verdikt o dieselech. Miliony ojetin by mohly skončit na českých silnicích

U německého Nejvyššího správního soudu se hraje o vše. Alespoň z pohledu německých automobilek. Soudci rozhodují o tom, zda zakáží vjezd naftovým automobilům do největších německých měst. Pokud potvrdí stanovisko soudů nižší instance ve Stuttgartu a v Dusseldorfu, mohli by odepsat až 15 milionů neekologických dieselových vozidel. Část z nich by pak podle všeho skončila v českých autobazarech a na českých silnicích. Německý soud vynese verdikt už v úterý.

Toto bude jeden z nejdůležitějších verdiktů, který německý Nejvyšší správní soud letos vynese. Dopady jeho rozhodnutí totiž budou obrovské. Muži a ženy v taláru jednají o osudu až 15 milionů dieselových automobilů, kterým mohou zapovědět vjezd do největších německých měst. A nejspíše je poslat do autobazarů okolních zemí. Včetně těch v České republice. 

To se přitom do jisté míry už děje a je pravděpodobné, že po zákazu vjezdu by tento trend výrazně zesílil. „Již nyní v českých autobazarech pozorujeme změny, které pravděpodobně souvisí se zvýšeným dovozem starších a rizikových naftových automobilů ze zahraničí,“ analyzuje pro INFO.CZ generální ředitelka sítě autobazarů AAA AUTO Karolína Topolová.

„Tyto vozy na tamních trzích nevyhovují emisním normám a němečtí majitelé se jich tak zbavují na úkor tuzemského životního prostředí. Pokud Německo ještě více zpřísní emisní normy, zvýší se počet nevyhovujících automobilů dovážených k nám a jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, bude změna legislativy,“ dodává ředitelka.

Německý spor přitom začal právě kvůli čistšímu ovzduší. Ekologická skupina Deutsche Umwelthilfe zažalovala radnici ve Stuttgartu, že dostatečně nebojuje proti vysoké koncentraci oxidů dusíku v ovzduší a jako řešení navrhla zákaz vjezdu automobilů na naftu do centra města. Soud dal skupině za pravdu, nicméně radnice se odvolala k Nejvyššímu správnímu soudu. A ten svůj verdikt zvažuje právě nyní. 

„Jenže z tohoto rozhodnutí se může stát vzor pro desítky dalších německých měst. Mluví se o Mnichově, Berlíně a Hamburku… Deutsche Umwelthilfe už má připravené žaloby na dalších 45 měst,“ vysvětluje pro server Auto.cz odborník Martin Frei.

Transport emisí do Česka je však jen jedním z aspektů, o které se dnes u soudu hraje. Své želízko v ohni má i Angela Merkelová, jejíž politika je s automobilovou lobby pevně svázána. Hraje se i o miliony naštvaných řidičů a voličů, kteří se nebudou moci dostat pohodlně do práce, o kolabující veřejnou dopravu a o další miliardové náklady pro německé automobilky.

Německo jistě není jediné, které zákaz vjezdu dieselových automobilů do měst zvažuje. Podobnou otázkou se zabývají odborníci v Paříži, Madridu či Athénách, kde chtějí omezit vjezd těchto vozů od roku 2025. Dánská Kodaň chce jít všem vzorem a plánuje zamezit vjezd těchto vozů již od příštího roku.

Samotné rozhodnutí, zda více škodí benzínové či naftové motory, je přitom paradoxně sporné. Zatímco ty benzínové mají vyšší emise plynů, které ovlivňují klimatickou změnu, ty dieselové zase výrazněji ovlivňují aktuální ovzduší – například zmíněnými oxidy dusíku.

Loňský velký průzkum poradenské společnosti KPMG Global Automotive Executive Survey nicméně ukázal, že většina vysokých manažerů v automobilovém průmyslu se shodne na tom, že existence dieselových pohonů je s ohledem na jejich dopad na životní prostředí dlouhodobě neudržitelná.

A že se poptávka po dieselech snižuje i v Česku, Topolová potvrzuje. „Trh ojetých automobilů loni nabídl o 43 procent více automobilů s dieselovým motorem než s benzínovým. To je v celkovém počtu nabízených automobilů méně než v roce 2016, kdy nabídka dieselů byla o 61 procent vyšší než benzínových variant.“

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744