Robotická auta vytvoří do roku 2050 novou ekonomiku s hodnotou 7 bilionů dolarů | info.cz

Články odjinud

Robotická auta vytvoří do roku 2050 novou ekonomiku s hodnotou 7 bilionů dolarů

Světoví výrobci automobilů, stejně jako technologičtí giganti, se předhánějí ve snaze vyvinout první skutečně autonomní vozidlo, které by ke svému chodu nevyžadovalo žádné pokyny ze strany řidiče. Ačkoliv ještě plně robotické auto na trhu není, už nyní přináší tento závod první viditelné výsledky. Například americká Tesla dodává do svých elektromobilů chytré autopiloty, které vozidlo za určitých podmínek dokáží řídit. Spolu s překotným rozvojem se celé odvětví stává ekonomicky velmi zajímavé a slibuje velký růst.

Tesla není jediná, i když je stále asi nejviditelnější firmou na poli autonomních aut. Alternativní taxislužba Uber v ulicích několika měst zase testuje flotilu autonomních aut, která však v reálném provozu stále naráží na nemalé problémy. Potíže softwaru činí například pás zeleně podél silnic nebo příliš nepředvídatelní lidští řidiči. Přesto se předpokládá, že robotická auta v následujícím desetiletí zcela promění způsob, jakým se lidé dopravují.

Podle studie agentury Strategy Analytics dokonce ryze "pasažérský" způsob cestování vytvoří do roku 2050 odvětví o objemu sedm bilionu dolarů (163 bilionů korun). Například jen zefektivnění dojíždění ušetří uživatelům automatických aut každoročně až 250 milionů hodin, což do světových ekonomik napumpuje do roku 2035 až 800 miliard dolarů, v přepočtu tedy zhruba 18 bilionů korun. Tehdy se podle studie začne nová technologie šířit globálně.

Masivní úspora času plyne zejména z předpokladu, že vzájemně propojené autonomní automobily ve spojení s chytrou městskou infrastrukturou zamezí tvorbě dopravních zácp a tím zvýší plynulost provozu.

Vetší polovinu z nově vzniklého ekonomického sektoru s bilionovou hodnotou utvoří trh se soukromým sdílením automobilů. Dá se totiž předpokládat, že soukromé vlastnictví automobilu se v budoucnu stane zejména ve velkým městech nepraktickou minulostí. Oproti sdílenému vlastnictví je totiž ekonomicky mimořádně neefektivní.

Menší část, podle odhadů Strategy Analytics zhruba 3 bilionů dolarů, vygeneruje firemní vlastnictví autonomních vozidel, které se začnou uplatňovat například v přepravě nákladů. Zbylou část o výši 200 milionů dolarů, budou mít na svědomí další nové aplikace a služby. Zhruba stejnou část ušetří mezi lety 2035 a 2045 veřejné rozpočty díky zvýšené bezpečnosti silničního provozu. Nejčastějším viníkem dopravních nehod je totiž právě člověk.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud