Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda představuje Karoq. Podívejte se na světovou premiéru nového SUV

Škoda představuje Karoq. Podívejte se na světovou premiéru nového SUV

Očekávaná chvíle přišla. Škoda Auto konečně odhalila kompletní podobu nového SUV Karoq. Premiéra vozu se konala ve Stockholmu. Nový model se začne ve východočeských Kvasinách vyrábět na přelomu července a srpna. První vozy se k zákazníkům dostanou ve druhé polovině října. Při světové premiéře vozu to ČTK řekl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc.

Karoq v nabídce Škody nahradí model Yeti. Zájemci jej budou moci objednávat od konce července. Světovou výstavní premiéru Škoda naplánovala na září v rámci autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Pro jméno auta se Škoda, stejně jako u modelu Kodiaq, opět nechala inspirovat u indiánského kmene Aleuťanů z ostrova Kodiak u jihu Aljašky. Ti označují automobil slovem kaa'raq a ruq zase znamená šíp, který má škoda ve znaku.

Konkurenty nové Škodě budou, stejně jako v případě sesterského Seatu Ateca, který se již v Kvasinách vyrábí, například Hyundai Tucson, Kia Sportage nebo Ford Kuga. Cenu dosud výrobce neoznámil. Ateca se prodává od 468 900 Kč, Yeti od 399 900 Kč.

Škoda v Česku podle šéfa tuzemského zastoupení Luboše Vlčka plánuje příští rok prodat 8000 vozů Karoq, je to zhruba o 3000 aut více, než se dosud prodávalo modelů Yeti. Zaměřit se chce na malé rodiny s dětmi a obecně očekává, že více než dvě třetiny karoqů si koupí privátní zákazníci. „Větší Kodiaq, kterého Škoda nabídla na začátku letošního roku, už je pro letošek v tuzemsku vyprodaný a nyní přijímáme objednávky na první čtvrtletí roku 2018,“ dodal Vlček.

Proti Yetimu se Karoq prodloužil o 16 centimetrů na 4,38 metru, šířka je 1,84 metru, tedy o 3,5 centimetry více. Zavazadlový prostor se zvětšil o 106 litrů na 521 litrů, což je nejvíce ve třídě. Díky systému zadních sedadel VarioFlex je základní velikost prostoru pro zavazadla variabilní a pohybuje se od 479 do 588 litrů. VarioFlex se skládá ze tří samostatných, individuálně nastavitelných sedadel, která lze v případě potřeby dokonce vyjmout z vozu.

Auto nabídne mobilní připojení k internetu přes LTE nebo funkci tísňového volání ecall. Ve voze Škoda Karoq je k dispozici široká škála asistenčních systémů. K novým systémům patří například asistent pro parkování, jízdu v pruhu nebo jízdu v zácpě. Vůz dále nabízí detekci objektů v mrtvém úhlu zrcátek, rozpoznávání dopravních značek nebo prediktivní ochranu chodců.

Poprvé ve voze Škoda bude k dispozici tzv. Digital Instrument Panel, který řidiči vozu umožňuje nastavit některé z uspořádání velkoplošného displeje v přístrojovém panelu.

Motorovou paletu tvoří pět pohonných jednotek, které mají zdvihové objemy od jednoho do dvou litrů a disponují výkonem od 115 do 190 koní. Všechny agregáty jsou přeplňované turbodmychadlem a mají přímé vstřikování paliva, systém Start-Stop a rekuperaci brzdné energie. Novinkou je motor 1,5 TSI s možností odpojování dvou válců.

Karoq nabídne inteligentní pohon všech kol s elektronickou uzávěrkou diferenciálu, možnost volby z pěti jízdních režimů a adaptivní odpružení.

Mezi chytrá řešení ve voze patří elektricky ovládané páté dveře nebo elektricky ovládané tažné zařízení, které se na zádi vozu vyklopí jen tehdy, když je potřeba. Sériově je na palubě elektromechanická parkovací brzda. Ve spojení s převodovkou DSG obsahuje také funkci Auto Hold. V zácpách nebo při opakovaném zastavování a rozjíždění udržuje vůz v klidu, aniž by řidič musel sešlápnout brzdový pedál. Zapíná a vypíná se pomocí páčky ve středové konzoli.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744