Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Test spotřeby: Která auta jsou nejúspornější?

Test spotřeby: Která auta jsou nejúspornější?

Už léta víme, že udávaná kombinovaná spotřeba nemá s reálnými údaji moc společného. Proto jsme u 50 aut změřili spotřebu sami, v reálných podmínkách.

Spotřeba paliva je u aut jedním z nejsledovanějších parametrů, jenže zároveň jeden z hůře zjistitelných. Existuje sice udávaná, tzv. kombinovaná spotřeba, jenže ta je měřena v laboratorních podmínkách podle specifických parametrů, které mají s reálnými podmínkami jen máloco společného. Proto jsme se rozhodli měřit si spotřebu vozů sami, přímo v reálném prostředí. A údaje jsou v mnoha případech hodně odlišné od udávaných čísel.

Vezměte si takový Lexus LS. Velký luxusní sedan má díky svému hybridnímu pohonu vcelku nízkou udávanou spotřebu 7,1 l/100 km, jenže ve skutečnosti auto moc úsporné není. V našem případě patří mezi nejhorší, dosáhl průměru 11,6 l/100 km, což bylo na dostřel šestiválcovému sportovnímu sedanu BMW M3 M Competition (11,9 l/100 km), tedy modelu, od něhož se vysoký apetit dá očekávat. A také to bylo třeba více než u Volkswagenu Amarok s naftovým šestiválcem 3.0 TDI, který dosáhl na průměr 10,6 l/100 km.

Neplatí to ale vždy. Peugeot 308 s novým turbodieselem 1.5 BlueHDi má udávanou kombinovanou spotřebu 3,7 l/100 km a superúsporný je i ve skutečnosti. V našem přehledu je dokonce vůbec nejlepší, s průměrem 5,5 l/100 km. Sliby Peugeotu, že je nová patnáctistovka úsporná nejen na papíře, ale i ve skutečnosti, tak nejsou jen slova do větru... Dařilo se též trojici Seatů (Leonu ST a dvěma verzím nové Ibizy), mezi nejlepšími je i BMW 740e. Tomuto plug-in hybridu nicméně pomohl fakt, že na zkušební trasu vyjížděl se zcela nabitými bateriemi.

ČTĚTE POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU NA WEBU AUTO.CZ

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1