Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Uber neboural poprvé. Připomeňte si předchozí nehody aut bez řidiče

Uber neboural poprvé. Připomeňte si předchozí nehody aut bez řidiče

Smrtelná nehoda prototypu Uberu vyvolává otázky, nakolik ovlivní další vývoj autonomních vozidel. Prototypy firmy ale bouraly už v minulosti, zatím ne však tragicky.

Zpráva o smrtelné nehodě prototypu autonomního vozidla společnosti Uberu v arizonském městě Tempe doslova obletěla svět. Bylo to totiž poprvé, kdy následkem střetu samojezdícího vozu zemřel chodec. Autonomní prototyp Uberu však neboural poprvé, dosavadní nehody ale zatím vždy skončily jen pomačkanými plechy.

Jedna z nich se odehrála teprve před měsícem. Tehdy se autonomní prototyp Uberu střetl s jiným vozidlem v Pittsburghu. Prototyp blikal doleva, což druhý řidič vyhodnotil tak, že bude odbočovat, a tak mu vjel do cesty. Auto však podle vyjádření Uberu blikalo jen kvůli změně jízdního pruhu. Viník zatím určen nebyl, samotný operátor po nehodě tvrdil, že střetu nezabránil proto, že ani on nečekal, že mu druhé auto vjede do cesty.

Další mediálně známá nehoda prototypu Uberu se stala již loni v únoru, a to rovněž v arizonském městě Tempe. Tehdy autonomní prototyp vjížděl v pravém pruhu do křižovatky, když se střetl s protijedoucím odbočujícím vozem. Protijedoucí řidič prototyp Uberu při odbočování přehlédl, ve výhledu mu bránily stojící vozy v ostatních pruzích vedle autonomního vozu. Právě kvůli nim nereagoval ani operátor prototypu, kvůli stojícím vozidlům, čekajícím na odbočení v levých pruzích, neměl jak protijedoucí vůz vidět.

Právě v této souvislosti se ukázalo, jak bude vývoj autonomních vozidel ještě složitý. Prototyp sice jel legální rychlostí (38 mph na povolených 40 mph, tedy 61 km/h na 64 km/h) a i podjetí stojících aut bylo v tomto případě možné, přesto nedokázal předvídat, jako by to udělal živý řidič. Ten by patrně v takové nepřehledné situaci zpomalil a dával větší pozor.

Pokračování na Auto.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1