Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Za nekázeň? Žádné maso, běh s 200kg sáňkami a kliky, říká doktor týmu Škoda Motorsport Jiřík

Za nekázeň? Žádné maso, běh s 200kg sáňkami a kliky, říká doktor týmu Škoda Motorsport Jiřík

Jaromír Jiřík je známý český trenér a doktor týmu Škoda Motorsport, ale také bývalý šampion v Kung Fu, gymnasta, tenista a stále aktivní automobilový závodník, který jezdí 24hodinové závody.

Jezdcům dává pořádně do těla, trénink však absolvuje ve svých 64 letech s nimi a i díky tomu se těší mimořádné úctě a respektu. Jak přípravy na závod vypadají a kteří jezdci se nejvíce vzpouzejí? Vyzpovídali jsme ho na argentinské rallye.

Jak důležitou roli hraje v rámci přípravy na závod strava a jak ji optimalizujete?

Je to důležitá součást komplexní přípravy, jezdec se musí připravovat po fyzické i psychické stránce. Sám jsem závodil, takže vše co praktikuji, mám vyzkoušeno i na sobě. Je to důležité i kvůli tomu, aby mi jezdci věřili, že to funguje. 

Když začínáte pracovat s jezdcem, čím začínáte?

Jednotlivé součásti přípravy nelze oddělit. Samozřejmě, že s jídelníčkem to jde pomaleji. Těžko se jezdcům hned zakuje, že nesmí jíst chleba, knedlíky... Aby nebyli frustrovaní, je ten nástup pozvolnější.

Je to tak, že určitá jídla mají jezdci zakázané během závodu a jiné i třeba trvale?

Je to rozdělené. Na soutěži mají jiný režim, než když jsou doma, nebo když se trénuje. Třeba ale ty knedlíky jsme úplně vysadili.

Jak tedy vypadá jídelníček?

Je to částečně individuální. Nemám pro všechny stejný, ale zůstává stejný princip. Hodně třeba ale záleží, zda je potřeba, aby jezdec přibral nebo ubral váhu a podobně. K snídani mají třeba ovesnou kaši, ten kdo je více závislý na jídle jako třeba Pontus (Tidemand), tak má třeba i vajíčka nebo vaječnou omeletu. K obědu bývají těstoviny, něco s uhlovodany. K večeři se servíruje třeba rýže, sýr... Maso během soutěže vynecháváme s výjimkou ryb.

Celý rozhovor čtěte na Auto.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1