Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zkušební jízda netřeba. Čím dál víc Čechů si chce koupit auto přes internet, ukázal průzkum

Zkušební jízda netřeba. Čím dál víc Čechů si chce koupit auto přes internet, ukázal průzkum

Čím dál více Čechů si chce své příští auto pořídit nákupem přes internet, tvrdí unikátní průzkum poradenské společnosti EY. Tímto způsobem si chce svůj další vůz pořídit osm procent řidičů, o 400 procent více, než kolik by tuto formu nákupu využilo před dvěma lety. „Automobily se pro české řidiče stále více stávají spotřebním zbožím,“ komentuje trend pro INFO.CZ Petr Knap, odborník na automobilový průmysl a partner poradenské společnosti EY. čím více se budeme přibližovat k době elektromobilů, tím větší mentální krok k vozům jako spotřebnímu zboží budeme dělat.“

Březnový průzkum společnosti EY mezi českými řidiči ukazuje, že se pophled řidičů  na automobily postupně mění. Zatímco dříve bylo jejich vlastnictví záležitostí prestiže a sociálního statusu, dnes stále více lidí využívá automobil jen jako službu. Češi chtějí automobilem zejména jezdit, nepotřebují jej vlastnit, podotýká výzkum společnosti EY.

Z dat například vyplývá, že osm procent Čechů si své příští auto hodlá pořídit přes internet, před dvěma roky přitom plánovaly této možnosti využít jen dvě procenta respondentů. Desetina Čechů by navíc nyní namísto standardní testovací jízdy preferovala jízdu virtuální. 

„A trend vnímání automobilu jako spotřebního zboží bude stále silnější s nástupem elektromobilů,“ vysvětluje pro INFO.CZ Knap. „Třeba proto, že budeme nabíjet automobil ze zásuvky, podobně jako ostatní elektroniku, nebo že budou stále častější možnosti, jak si automobil jednoduše pronajímat.“

Češi přitom elektromobilům fandí. Podle průzkumu společnosti si je plánuje pořídit 16 procent řidičů, o čtyři procentní body více, než před rokem; jen čekají jen na vhodný produkt. Mezi největší aktuální překážky, které je zatím od koupě odrazují, patří vysoká pořizovací cena, vzdálenost, kterou lze na jedno nabití ujet a dostupnost nabíjecích stanic.

Počet prodaných elektromobilů se v Česku loni zvýšil bezmála o 50 procent, v absolutních číslech se však na celkových prodejích stále jedná o zanedbatelné množství. Prodalo se totiž jen 387 nových vozů, o rok dříve to bylo 262 aut.

Z výzkumu je však rovněž patrné, že klesá poptávka po dieselech. Auto na naftu by si příště koupila jen čtvrtina respondentů, na benzín 40 procent a 4,5 procenta by volilo hybrid. Při pořízení vozu je pro téměř tři čtvrtiny lidí nejdůležitější dosavadní zkušenost značkou, následuje design a cena je na třetím místě. 

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744