Články odjinud

Značkové, nebo ty levné? Poradíme, jak správně vybrat zimní pneumatiky

Značkové, nebo ty levné? Poradíme, jak správně vybrat zimní pneumatiky
Současná nabídka pneumatik na trhu je obrovská, ne všechny jsou ale vhodné pro váš vůz. Vybrat správné gumy přitom není žádná věda, stačí se jen držet pár zlatých pravidel.

Minimální hloubka dezénu je oficiálně stanovena na 1,6 milimetru pro letní a rovné 4 milimetry pro zimní pneumatiky. Ještě donedávna se doporučovalo měnit je za nové nebo méně opotřebené o něco dříve – ty první zhruba při dvojnásobné hloubce, tedy při cirka 3 mm, ty druhé pak kolem 6 mm.

Zajímavé je, že někteří renomovaní výrobci (patří k nim třeba Michelin) začali poukazovat na to, že předčasná výměna je poněkud zbytečná a stojí nás nemalé finanční prostředky. Argumentují tím, že postupným opotřebením má pneumatika nižší valivý odpor a je tudíž úspornější, a navíc si pořád dokáže udržet své deklarované vlastnosti.

Zkrátka gumy se mají na autě podle některých dojíždět až na zákonem definovanou hranici, stejně jako se asi každý normální člověk snaží spotřebovat veškerý obsah třeba zubní pasty v tubě a nevyhodí ji poloprázdnou nebo plnou pouze ze čtvrtiny.

Jestli se budete tímto pravidlem řídit, nebo raději zůstanete na svém a budete měnit pneumatiky o něco dříve než stanovuje zákon, je samozřejmě na vás. Sami za sebe říkáme, že hodně záleží i na subjektivním pocitu z chování vozu, věku gumy či jiném viditelném mechanickém poškození. Tudíž je k výměně nutno přistupovat individuálně a s rozumem.

Může se kupříkladu stát, že dezén uprostřed má ještě dostatečnou hloubku, zatímco z vnitřní strany je viditelně sjetý. Stejně tak lze na bočnicích objevit hluboké šrámy způsobené najetím na obrubník nebo bouli od nárazu na ostrou nerovnost. To všechno jsou drobnosti, které vám signalizují, že byste měli přemýšlet nejen nad výměnou gum, ale kromě jiného určitě zkontrolovat i geometrii podvozku.

Podobně bude záležet i na věku pneumatiky. Říká se, že maximum jsou čtyři sezóny a dost. To ale neznamená, že pátým rokem guma přestane fungovat a auto při první příležitosti schválně skočí do příkopu kvůli nedostatku trakce v podélném či příčném směru.

Jde o to, že pneumatika určitým způsobem stárne, její materiál postupně degraduje a tuhne. Takže když ji patřičným způsobem skladujete a staráte se o ni, klidně vám vydrží i déle. Naopak guma zvrásněná prasklinami je docela jasný signál, že potřebuje vyměnit, i když má dezénu na rozdávání.

Značkové, nebo ty levné? A na co se zaměřit? Pokračování článku čtěte na webu Autorevue.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud