Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.

 

Pojmenovat nový model není pro automobilky už dávno tak jednoduché jako kdysi. V počátcích automobilismu stačilo třeba jen typové číslo nebo výkonový parametr, až později, s rostoucí nabídkou, přibyla různá číselná označení a slovní pojmenování. Dnes už je pojmenování modelů opravdu těžký úkol, vždyť kvůli širší nabídce a rostoucímu globálnímu trhu mají automobilky registrováno více než 800.000 ochranných známek na pojmenování aut.

Právě kvůli tolika ochranným známkám už výrobcům nestačí skutečná slova, ale musejí si názvy vymýšlet. „V polovině devadesátých let jsme dosáhli vrcholu dostupnosti ochranných známek, které jsou skutečnými slovy. Nejreálnější slova, emocionální nebo zábavná slova jsou už pryč. Je tak stále těžší najít nějaké přirozené výrazy,“ tvrdí Robert Pyrah, vedoucí strategie v kreativní agentuře Brandwidth, kterou si automobilky často najímají, aby jim vymyslela jméno pro nový model. Časy, kdy bylo bez větších potíží možné přijít s Fiestou (španělsky párty) nebo Viperem (anglicky zmije), jsou tak pryč.

„Existuje celá řada strategických úvah, která jsou s problematikou spjaty. Jméno musí být přizpůsobeno danému tržnímu prostoru, zachytit podstatu toho, co auto nabízí, zároveň musí odpovídat firemnímu portfoliu výrobce a případně dodržet daná pravidla označení. A hlavně jde také o ochrannou známku, zda je označení vůbec volně dostupné,“ shrnuje základní pravidla Pyrah, z jehož slov vyplývá, že Stinger nebo Hellcat zkrátka musejí být sportovně laděné vozy a nikoliv nějaké miniautíčko do města, a že třeba takové Audi TT se svým jménem do zbytku portfolia čtyř kruhů tak nějak nehodí.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

SDÍLET
sinfin.digital