Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi se nebojí utrácet. Podle analytiků zažili nejštědřejší Vánoce v historii

Češi se nebojí utrácet. Podle analytiků zažili nejštědřejší Vánoce v historii

České domácnosti se vzhledem k růstu zaměstnanosti i mezd nepřestaly bát utrácet ani v předvánočním období, ukázala podle analytiků čísla z maloobchodu za prosinec i celý loňský rok. Silný růst tržeb očekávají také v letošním roce, spotřeba domácností by tak měla zůstat hlavním tahounem růstu ekonomiky. Někteří ekonomové ale varovali před blížícím se nasycením trhu s osobními auty.

„Podle vývoje tržeb obchodníků se dá říct, že Češi zažili nejštědřejší Vánoce v historii,“ podotkl analytik ČSOB Petr Dufek. Prosinec podle něj potvrdil silnou ochotu nakupovat z předchozích měsíců, která je spojená s výbornou náladou spotřebitelů neobávajících se zhoršení jejich finanční situace v letošním roce ani nezaměstnanosti.

Analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberský poukázal na to, že se zvyšují výrazněji tržby za nepotravinářské zboží než za potraviny, což je typické pro období rostoucí kupní síly domácností. „Domácnosti, díky vyšším příjmům plynoucím z růstu mezd i vyšší zaměstnanosti, věří v českou ekonomiku a nebály se to ukázat především v období Vánoc,“ uvedla ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Meziroční růst tržeb v maloobchodu bez aut sice v prosinci lehce zvolnil, po zohlednění nižšího počtu pracovních dnů byl ale nadprůměrný, poznamenal Rožumberský. „Slabinou maloobchodu zůstaly tržby za prodeje a opravy aut, které druhý měsíc v řadě vykázaly meziroční pokles,“ upozornil, projevilo se to podle něj i v celoročním výrazném zpomalení přírůstku tržeb za prodej automobilů.

„Ačkoliv automobilky dál chrlí jedno auto za druhým, nákupní šílenství v autosalonech pomalu končí. Automobilové odvětví přitom předznamenává další vývoj v maloobchodu,“ upozornil Jiří Cihlář z Next Finance. V létě kvůli tomu očekává zpomalení růstu tržeb.

Dobré předpoklady k tomu, aby si letos udržely loňskou dynamiku, mají maloobchodní tržby bez aut podle Rožumberského. Hlavní ekonom Deloitte David Marek očekává pro letošní rok růst maloobchodních tržeb v rozmezí pěti až šesti procent. Silný růst tržeb letos předpokládá také Dufek. Spotřeba domácností podporovaná rychlejším růstem reálných výdělků se podle něj nejspíše stane hlavním motorem poptávkové strany ekonomiky.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1