Články odjinud

Evropské firmy jako rukojmí politiků. Pokud vypukne obchodní válka s USA, může mít nečekané oběti

Evropské firmy jako rukojmí politiků. Pokud vypukne obchodní válka s USA, může mít nečekané oběti

Evropské firmy se bez vlastního zavinění dostaly do pozice rukojmích. Podle analytiků oslovených serverem INFO.CZ si totiž nemůže být nikdo naprosto jistý, že se nestane rukojmím v obchodních sporech mezi Evropou a Spojenými státy a že právě na jeho zboží nebude ze dne na den uvaleno dovozní clo. „Firmy s napětím vyčkávají, jak obchodní války budou pokračovat,“ komentuje situaci na trhu pro INFO.CZ hlavní analytik společnosti BHS Štěpán Křeček.

Obchodní spory mezi Spojenými státy a jeho spojenci z Evropy či Severní Ameriky zatím připomínají šarvátku puberťáků kdesi na maloměstě. Její důvod je zcela zbytečný, ale spor je to to zákeřnější. Povoleny jsou údery pod pás i šťouchance do očí.

Podobné je to i v obchodních sporech mezi Spojenými státy a Evropskou unií, které eskalují v posledních měsících, a které mohou jednoduše přerůst v obchodní válku. „Politici si vybírají na základě zcela netransparentních kritérií pro cla takové položky, o kterých si myslí, že nejvíce uškodí protistranám,“ komentuje praktiky obou celků Křeček.

Nepovolené údery používají obě strany. V Kanadě – u tradičního obchodního a politického spojence USA, jež byl nedávno rovněž zasažen dovozními cly – se zvažuje, že by země mohla ztížit obchodní podmínky pro Trumpův soukromý byznys. „Namísto amerického zboží bychom mohli zdanit přímo Trumpa,“ navrhuje podle deníku Business Insider bývalý kanadský diplomat Scott Gilmore

Ani Trump se ale nedrží zpátky. Několikrát totiž zmínil, že chce během dalšího kola celní války s Evropou zdanit dovoz automobilů ze starého kontinentu. To by tvrdě zasáhlo především nejsilnější evropskou ekonomiku Německo, dopady by to ale mělo i na Českou republiku.

„Přímo do USA se sice vyváží minimum aut, ale český průmysl dodává díly do automobilek, které tam vyváží. Potenciálně je ohrožen vývoz řádově za miliardy korun a tím i některá místa v automobilovém průmyslu,“ vysvětluje pro INFO.CZ ekonom Komerční Banky Viktor Zeisel.

S tím, že by cla na automobily pro Česko znamenaly komplikace, souhlasí i Křeček. Podle něj by tento krok vedl k nižší poptávce, která by měla za následek utlumení produkce a hromadění automobilů na skladech.

Obchodní válka USA-ČínaObchodní válka USA-Čínaautor: INFO.CZ

Komplikace v obchodu mezi Evropou a Spojenými státy přitom nastaly před několika týdny ve chvíli, kdy Donald Trump odmítnul prodloužit výjimkou ze cla na dovoz hliníku a oceli. Společně s Evropskou unií takto byly zasaženi i další spojenci USA – Kanada či Mexiko.

Evropská unie proto v odvetném opatření zavedla cla na dovoz vybraných výrobků ze Spojených států, například motocyklů Harley Davidson, bourbonu z Kentucky či arašídového másla.

Zdražení těchto výrobků může být podle ekonomů může být znatelné i v České republice. „Tyto produkty budou pro koncové spotřebitele krátkodobě dražší, což může změnit spotřebitelské chování,“ usuzuje Křeček. Milovníci americké whisky by tak v pro příště mohli více holdovat tomuto nápoji ze skotské provenience. 

Některé společnosti si ale cly nechtějí komplikovat situaci. Protože výrobci Harley-Davidson odvetným evropským opatření vzrostlo dovozní clo do zemí Evropské unie o 25 procentních bodů, rozhodl se část své produkce určené pro evropský trh přesunout z USA do zámoří. Tak se firma dovozním clům vyhne. 

V konečném důsledku by tak z přesunu produkce mohli evropští zákazníci profitovat. „Přesun produkce by mohl vést ke snížení cen pro koncové zákazníky," uzavírá Křeček.

Harley-Davidson loni v Česku prodal přes pět set motocyklů, nejvíce od svého vstupu na tuzemský trh v roce 1924.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud