Kvůli záchraně řemesla málem zkrachoval. Teď má za klienty Seznam či hokejovou federaci | info.cz

Články odjinud

Kvůli záchraně řemesla málem zkrachoval. Teď má za klienty Seznam či hokejovou federaci

Stál před bankrotem. Jeho podnikání a záchrana tradičního řemesla ho málem připravily i o kariéru, ale třicátník Ondřej Lachman nakonec malou rodinnou papírnu dokázal zachránit. Dnes opravuje staré knihy, váže bloky, připravuje alba a mezi jeho klienty patří velké firmy jako Seznam.cz, festival Metronome či Mezinárodní hokejová federace. 

 

Až bude nějaký scénárista bude schánět materiál na dojemný příběh s dobrým koncem, může se inspirovat u Lachmanovy papírny. Třicetiletého Příbramáka totiž papír fascinoval už od dětství, cestu k němu si ale našel až v dospělosti; krátce poté, co opustil místo v reklamní agentuře. 

Tehdy se vystudovaný grafik při vyzvednutí jedné zakázky dozvěděl, že provozovatelky příbramské vazárny papíru podnik zavírají a v Ondřejovi se právě tehdy probudil letitý sentiment k papíru. „S pořádným papírem jsem chtěl dělat vždycky,“ vysvětluje mladý muž. „Tak jsem trochu drze řekl, že to tu koupím.“

Obchod šel ráz na ráz a Ondřeje a jeho ženu Hanku vyšel na 150 tisíc korun. Dalších padesát tisíc padlo na strojní vybavení. „Dámy za to tehdy chtěly téměř pořizovací cenu, ale nakonec jsme se domluvili docela rozumě. Bral jsem za výhodu, že tu stroje zůstanou. Mohli jsme totiž hned na něčem začít dělat a zároveň to představuje i určitou kontinuitu,“ dodává řemeslník, který se podnik převzal před třemi roky. 

Tehdy po prázdninách přišla podzimní a předvánoční sezona, kdy se mu hned začalo dařit. „Oproti současné situaci jsme sice vydělali jen zlomek, ale cítili jsme se jako králové. Když jsme dostali první větší zakázku na opravu knih od archivu za sedm tisíc, bylo to jako vítězství a důkaz toho, že už to pěkně frčí,“ popisuje tehdejší situaci Ondřej Lachman.

Jenže právě v úvodu kariéry se nedokázal vyhnout začátečnickým chybám, které mu nakonec byly téměř osudné. S partnerkou Hankou tehdy kupovali prvotřídní papír, stálo je to spoustu peněz, ale většinu spotřebovali na testy, ze kterých nic nebylo. Začátečnické podnikatelské chyby. Prozření přišlo po Třech králích.

Vánoční objednávky pominuly a v prvním pololetí 2016 docházely peníze na provoz i na živobytí. Silné přesvědčení ale osazenstvu dílny, které tehdy tvořil Ondřej, jeho partnerka Hana a bývalá pracovnice vazačské dílny a nositelka know how Jana Kočová, vydrželo ještě asi rok. „Během něj jsme finančně párkrát padli na pusu, zase vstali, dělali jsme opravy knih za 50 korun na hodinu a všemožně se snažili přežít. Pak jsme už nedokázali financovat provoz ani vlastní prací a zvažoval jsem, že zavřeme.“

Jenže právě tehdy se na prahu dílny objevili investoři, mladí příbramští podnikatelé Lukáš Králíček a Martin Dostálek, kteří nechtěli nechat Lachmanův podnik padnout. „S Ondrou jsme se nějaký čas znali, popsal nám situaci a my mu nabídli, že do projektu finančně vstoupíme,“ vysvětluje Králíček, který v Příbrami provozuje fitnessové studio BeFit.

Stereotypnímu pohledu, že investoři vkládají peníze do finančních produktů, bitcoinů, vína, platiny, obrazů nebo maximálně trendy startupů, a nikoliv knihařské dílny v okresním městě pod Brdy, se Lukáš Králíček jenom směje. „Považovali jsme to za perfektní příležitost pomoci podniku, který má v našem městě tradici, pomoci starému řemeslu a zároveň kamarádům.

Jak jsme víc a víc pronikali do tohoto oboru, viděli jsme, že pod rukama zde vznikají úžasné věci.“ Přitom ukazuje na dřevěné police plné výrobků. Přišla finanční injekce a tříletý investiční plán. Se zajištěným financováním v zádech se Vazárna mohla nadechnout a přemýšlet o budoucnosti. Do e-mailu jako mávnutím kouzelného proutku začaly přicházet poptávky od velkých společností a lidé začali podnik více vyhledávat.

Vazárna vstoupila do širšího povědomí zdaleka nejen v Příbrami a okolí. Přicházejí stálí zákazníci, kteří chtějí opravit knihy, vytvořit originální fotoalbum nebo svázat diplomku. Zároveň ale začal posilovat segment firemních klientu a e-shopu. Do budoucna chce firma proniknout i do kamenných prodejen, které nabízejí dárkové nebo designové zboží. Hlavní předností Vazárny je, že dokáže zpracovat originální kousky už od kusu. Diáře, kalendáře, zápisníky, desky, sešity, fotoalba, bloky, přání a samozřejmě vazby knih.

Ondřej coby designér a prodavač v jedné osobě připravuje návrh: „Jsem schopen si se zákazníkem vyměnit čtyřicet e-mailů, abych přesně pochopil představu, pak na tom teprve začínám pracovat.“ Tento prvek perfekcionismu mu zpočátku komplikoval život, protože se obával nabídnout svou práci s tím, že není příliš dobrá. „Chvíli to trvalo, ale pak to ze mne spadlo, protože vidím, že se naše produkce lidem líbí.“

Nakonec se ukazuje, že perfekcionismus zákazníkům sedí – ten, kdo si pořídí ručně vyrobené fotoalbum, v němž dokumentuje růst a pokroky svého dítěte a je za něj ochoten zaplatit stovky korun, vyžaduje perfektní práci do posledního detailu. „Vedle ruční práce a důrazu na design zde dělají všechno ekologicky, nepoužívají plast, nenajdete tu plastovou lepenku,“ chválí „svou investici“ Lukáš Králíček, který pochází z příbramské podnikatelské rodiny, a peníze na záchranu dílny získal z vlastního podnikání. Vazárna je nyní finančně stabilizovaná, vymýšlí nové výrobky a rozšiřuje distribuci i do kamenných obchodů.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud