Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Menší zisk, stejné tržby. Nábytkářská Kika zveřejnila výsledky

Menší zisk, stejné tržby. Nábytkářská Kika zveřejnila výsledky
 

Nábytkářskému řetězci Kika podle jeho poslední výroční zprávy v Česku výrazně klesl zisk. Snížil se ze 46 milionů na 20 milionů korun. Tržby zůstaly stejné ve výši 1,7 miliardy korun.

Jde o údaje za finanční rok 2014/2015. Do obchodních domů Kika v tomto období přišlo přes 900.000 platících zákazníků. Vyplývá to z výročních zpráv společnosti.

Generální ředitel společnosti Jakub Střeštík v září uvedl, že Kika chystá v Česku miliardové investice, plánuje stavbu nejméně tří prodejen. Mohly by vyrůst v Hradci Králové, Českých Budějovicích a Praze. Nyní má společnost v ČR osm obchodních domů.

Internetový obchod plánuje Kika spustit do letošních Vánoc. V nabídce nebude z počátku celý sortiment, půjde ale o plnohodnotný e-shop. Firma chce dosáhnout v budoucnu obratu on-line prodejů kolem miliardy korun.

Obrat společnosti v posledních třech letech roste, letos čeká firma další nárůst. Podíl společnosti na trhu s nábytkem dosahuje osmi procent, jde o dvojku na trhu po IKEA. Polovina trhu patří drobným prodejcům.

Trh s nábytkem se podle Střeštíka vyvíjí letos pozitivně. Trh je úzce spjat s developerskými projekty, protože Češi kupují nový nábytek zejména v okamžiku stěhování. "Změna, která nastala v posledních dvou letech, je to, že se snížila poptávka po nábytku ve vstupní cenové hladině a zákazníci opět začínají investovat více do kvality. Vyžadují to nejlepší, na co mají," uvedl dříve.

Kika působí na českém trhu od roku 2005. Původně rakouská rodinná společnost změnila v roce 2013 majitele a stala se součástí globálního holdingu Steinhoff International.

I další nábytkářské firmy plánují v ČR expanzi. XXX Lutz tu chce postavit v dalších letech čtyři obchodní domy. Nové prodejny chystá také další značka skupiny - Möbelix. IKEA zvažuje stavbu pátého obchodního domu v ČR. Podle generálního ředitele Marka Feltla je zajímavý jih Prahy ale i lokality blíže centru hlavního města.

V ČR patří mezi největší prodejce nábytku IKEA, Sconto, Kika, Jysk, Asko-Nábytek a Möbelix CZ. Prodeje nábytku loni v Česku stouply meziročně o 7,8 procenta na 34,7 miliardy korun.

 

Nábytek nevynášel. Kika měla dvakrát menší zisk

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1