Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Německo postoupilo v přípravě mýtného. Chystá šest cenových kategorií

Německo postoupilo v přípravě mýtného. Chystá šest cenových kategorií

Dálniční poplatky za osobní auta mají v Německu vynést přes půl miliardy eur. Opatření chce vláda odstartovat v lednu 2019, známky se budou prodávat v šesti cenových kategoriích.

Poplatek za používání německých dálnic nabývá stále jasnějších obrysů. Debata, kterou se zájmem sledují také čeští řidiči, dospěla do bodu, kdy se mluví o příjmech z tohoto opatření a o typech dálničních známek. Mýto v Německu pro osobní vozy, které jsou označovány jako PkW, má začít platit od ledna 2019.

Odhady, co poplatky vynesou a jaká jsou rizika tohoto kroku, se nicméně různí. Po analýzách, že příjmy budou spíše menší, kdežto nevýhody asi větší, muselo spolkové ministerstvo dopravy přejít do protiútoku. Podle dvacetistránkové studie, kterou získal deník Süddeutsche Zeitung, dospěl ministr Alexander Dobrindt (CSU) po dohodě s Evropskou komisí k závěru, že se na mýtném vybere ročně v konečném výsledku něco více než 500 milionů eur. Dosavadní předpověď mluvila o rovné půl miliardě.

 

Přesné číslo hrubých výnosů zní na 834 milionů, odečíst bude nutno 210 milionů nákladů na provoz celého systému a 100milionovou dotaci, která má pokrýt úlevy pro německé šoféry. Zbude 520 milionů.

Expertízy odjinud tuto kalkulaci zpochybňují. Autoklub ADAC vidí příjmy na pouhých 260 milionů, vychází ale ze starších dat o stavu dopravy v Německu. Spolkový účetní dvůr očekává rovněž méně, Strana zelených dokonce varuje, že by stát mohl na zpoplatnění dálnic i doplácet.

 

Zásadní překážka čeká Dobrindta ve vládě – pokud nebude vybraných peněz dostatek, je proti mýtnému ministr financí Wolfgang Schäuble. Změna příslušných zákonů se čeká ještě v lednu – pokud se to nestihne, je termín spuštění v lednu 2019 ohrožen.

Znalci upozorňují, že ani obsah písemného ujednání s Evropskou komisí není definitivní. Připravuje se sazba pro auta s nadměrnými emisemi, stávajících pět cenových kategoriím doplní šestá. Připlácet se má až do 35 eur za desetidenní známku a 50 eur za dvouměsíční. Běžná rozpětí jsou u desetidenní známky 2,5 až 20 eur, u dvouměsíční od 7 do 40 eur.

 

Německo začala uvažovat o výběru za jízdy na dálnicích už před několika lety, první návrh zveřejnilo v roce 2014. Od té doby stoupl počet tamních automobilů s moderními antiemisní výbavou z 300 tisíc na šest milionů. Pro rozpočet to znamená, že se za tyto vozy platí méně, čímž se sníží objem získaných prostředků. Tuto skutečnost zohledňují právě sazby pro „špinavá“ auta.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744