Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nesplacené půjčky na auta v USA ohrožují celý svět. Situace se začíná vymykat kontrole

Nesplacené půjčky na auta v USA ohrožují celý svět. Situace se začíná vymykat kontrole

Před deseti lety to byla americká hypoteční krize ve spojení především s realitním trhem, která přerostla v celosvětovou ekonomickou recesi, ze které se trhy dlouho zotavovaly. Současná situace na trhu s automobily v USA působí, jako by z oka vypadla příčinám, které před deseti lety způsobily globální ekonomickou krizi. Půjčky prakticky pro kohokoliv za podmínek, které dokáže úspěšně splatit jen málokdo, už stačily přivodit problémy několika státům USA. Odborníci varují, že světová ekonomika opět stojí nad propastí.

Realitní krize před lety vznikla, když finanční instituce začaly poskytovat úvěry na bydlení v podstatě každému, kdo o ně zažádal. Aby se vykompenzovalo riziko, že nebude půjčka uhrazena včas a v plné výši, napočítali si poskytovatelé úvěrů mnohdy vražedné úroky. Ty pak situaci jejich klientů ještě zkomplikovaly, oni nebyli schopni splácet a kruh se uzavřel. Německý hospodářský deník Wirtschafts Woche nyní varuje před obdobnou situaci na americkém trhu s automobily.

To, že půjčku dostane v současnosti opět každý, dokazuje příklad začínající malířky Carly z kalifornského Santa Cruz, který němečtí redaktoři zmapovali. Prodejce ojetých vozů musela navštívit, když její předchozí vůz definitivně dosloužil. Navzdory obavám, zda se jí na půjčku povede dosáhnout, když se její kariéra ještě nestačila rozběhnout, a když navíc splácí půjčku za studium na univerzitě, peníze na auto dostala.

Podmínky úvěru jsou podstatně méně růžové. Sice po ní společnost nepožadovala záruku, ale při sjednání na pět let zaplatí Carla 400 dolarů měsíčně, když roční úrok činí devatenáct procent. Podobných případů v současnosti evidují USA nepočítaně a v některých členských státech začínají být významným problémem. Nepřekvapivě proto, že se klientům nedaří své závazky pokrýt a končí v dluhové pasti.

„Praktiky finančních institucí jsou prakticky shodné s těmi, které jsme měli možnost před lety pozorovat v případě trhu s nemovitostmi,“ říká Maura Healeyová, generální státní zástupkyně státu Massachusetts. Jednou z institucí, které už dostaly pokutu za poskytování úvěrů nesolventním klientům, je dceřiná firma velké španělské banky Santander. Společnost působící na americkém trhu pod názvem Santander Consumer USA se specializuje výhradně na financování půjček na nákup nových a ojetých automobilů. Za své aktivity v Massachusetts a Delaware musí zaplatit 26 milionů dolarů.

Potíže ale nehrozí jen klientům, kteří na nevýhodné půjčky přistoupí, jak ostatně naznačují slova Healeyové. Situace hrozí přerůst v systémový problém, který by mohl zahýbat světovou ekonomikou. Statistiky Federálního rezervního systému hovoří jednoznačně. V první čtvrtině roku 2017 finanční instituce poskytly občanům USA na nákup aut částku přesahující bilion a sto dvacet miliard amerických dolarů. To znamená 40% nárůst oproti výši finančních prostředků poskytnutých před vypuknutím krize v roce 2007 za celý kalendářní rok. Hypoteční trh s úvěry na bydlení, který odstartoval krizi před deseti lety, byl tehdy přibližně na úrovni devíti bilionů amerických dolarů.

Automobilový trh přitom dosud unikal pozornosti dozorových institucí, a tak se bezskrupulózní jednání úvěrových společností mohlo nerušeně rozvinout na současnou úroveň. Třetina úvěrů pak připadá na prodejce ojetých vozů, kteří mnohdy stojí jen kousek od bankrotu. V současnosti jsou – stejně jako prodejci realit před deseti lety – svázáni půjčkami a prodávají cenné papíry zajištěné aktivy (ABS; Asset Backed Securities) investorům, kteří se jich s chutí chápou. Stejný postup spustil krizi před lety.

ABS jsou nesmírně populární, jelikož mohou být velmi rychle ziskové v porovnání se státními dluhopisy nebo pevnými firemními dluhopisy, kterých se navíc vyskytuje čím dál méně. Od roku 2011 jejich emise v rámci amerického automobilového trhu setrvale roste. V závěru minulého roku se obchodoval objem ABS ve výši asi dvanácti miliard dolarů, což je opět srovnatelné číslo s tím známým z počátku finanční krize v roce 2007. V případě velmi málo bonitních dlužníků se pak jednalo o 32,5 % z tohoto množství; do uvedené kategorie spadají dlužníci, kteří si bez toho, že by vyhráli v loterii, nemohou dovolit půjčky splácet. Před sedmi lety se jednalo pouze o pět procent.

Už před rokem před hrozícími potížemi v souvislosti s americkým automobilovým trhem varoval šéf investiční banky JP Morgan Jamie Dimon, který uvedl, že je tento segment trhu přespříliš napjatý. „Někdo utrpí škodu,“ varoval tehdy bankéř. Nepomohlo to. Větší instituce jsou při půjčování až na výjimky poměrně opatrné, na trhu ale působí řada hedgeových fondů, kterým jde o vlastní prospěch, a jsou ochotné maximálně riskovat.

Na americkém trhu navíc společnostem, které bohatnou na snadných půjčkách pro kohokoliv, nahrává do karet skutečnost, že mimo velká města prakticky nefunguje hromadná doprava, jako ji známe z České republiky. Pro tamější obyvatele je tak vlastnictví vozu v drtivé většině případů nutností, pokud mají dojíždět do práce. V takové situaci jsou ochotni akceptovat i lichvářské úroky ve výši dvaceti procent i víc.

Kromě již jmenované dceřiné společnosti významné evropské banky Santander Consumer USA se do obchodu zapojují další podobné firmy jako Ally Financial nebo American Credit Acceptance. Půjčky pro málo bonitní zákazníky i se špatnou platební historií ale nabízejí i samy automobilky; za příklad může sloužit General Motors Financial.

Američané navíc často nákupy automobilů řetězí. V okamžiku, kdy ještě nemají splaceno jedno auto, pořizují už další vůz. Půjčka, kterou si pak berou, pokrývá náklady na doplacení dluhu za starší model a na uhrazení toho novějšího. Vozy pak splácí až třetina všech Američanů, na dluh se prodá 86 % nových a 55 % ojetých aut. Nejistotu na trhu s motorovými vozidly a půjčkami na ně podtrhuje stará známá skutečnost – jakmile za volant nového vozu usedne majitel a vyjede na silnici, 20 % z hodnoty vozu zmizí v nenávratnu.

V okamžiku, kdy trh zaplaví masy nových vozidel, jelikož si jejich majitelé nebudou moci dovolit je splácet, se situace vyostří a bublina splaskne. Vzorec, podle kterého vznikla hospodářská krize před deseti lety, se v tu chvíli bude opakovat.

První signály se přitom už ve Spojených státech projevují. V posledních měsících padají setrvale ceny ojetých automobilů dolů, podle Národní asociace prodejců automobilů byl v březnu meziroční pokles 7,2 %. Ceny se dostaly na nejnižší úroveň od roku 2010. Americké automobilky vyrábějí vozy, které nejdou na odbyt a skladové zásoby vzrostly o 2,3 % v meziročním srovnání. V dlouhodobém horizontu považují analytici banky Morgan Stanley za myslitelný propad cen ojetých automobilů až o 50 % do roku 2021.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1