Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ostrov Man jako ráj boháčů. Podívejte se, jak díky němu celebrity ušetřily stovky milionů

Ostrov Man jako ráj boháčů. Podívejte se, jak díky němu celebrity ušetřily stovky milionů

Zapadlý ostrov Man, který se nachází mezi Velkou Británií a Irskem, se pyšní několika zajímavostmi. Například odtud pochází bezocasé kočky, kvůli neomezené rychlosti na silnicích tam má své sídlo bývalý hlavní představitel pořadu Top Gear Jeremy Clarkson a je tam zaregistrována téměř tisícovka letadel, především těch nejdražších soukromých tryskáčů. Ostrov je totiž daňovým rájem a jak ukázaly nedávno zveřejněné Paradise Papers, pro mnoho boháčů, kteří si privátní letadla za stovky milionů dolarů mohou dovolit, je právě ostrov Man první zastávkou na jejich cestě do Evropy. Případ závodníka formule 1 Lewise Hamiltona ukázal, jak i dvouhodinová zastávka na ostrově může vydělat 3.3 milionu liber (100 milionů korun). 

Michael Schumacher, Lewis Hamilton a Bernie Ecclestone mají společného více, než jen zálibu v nejrychlejších autech na okruhu. Všichni tři totiž mají rovněž svá letadla zaregistrovaná právě na ostrově Man, krčícím se mezi břehy ostrovního království a Irska. Jde o výhodný obchod. Třeba Hamilton se na ostrově zastavil jednoho sychravého rána v roce 2013 na necelé dvě hodiny, přesto mu tato zastávka na ušetřených daních vynesla téměř sto milionů korun.

Hamilton není sám. Boháči, kterým již nestačí první třída v běžných letech, mají obecně v Evropské unii problém, pro který má tento malý ostrůvek šikovné řešení. Když chtějí se svým soukromým tryskáčem létat v rámci evropské osmadvacítky bez omezení, musejí ze svého soukromého letounu zaplatit 20procentní daň při importu do bloku. A ostrov Man tuto nemilou povinnost řeší. Ačkoliv sice sám není součástí Evropské unie, jde o britské korunní závislé území a z daňového pohledu jde s Velkou Británií o jeden blok. Proto tedy i letadla, která jsou na tento ostrov dovezena, mají neomezený přístup do evropského vzdušného prostoru.

Daňový trik podle serveru ABC spočívá v přehrávání letadla mezi jednotlivými společnostmi. Třeba Hamiltonovo letadlo Challenger 605 Bombardier, které se vyrábí v Kanadě, nekoupil Hamilton sám, ale jeho právníci mu pro to na Britských panenských ostrovech (BVI) založili společnost Stealth Aviation. Ta byla vlastněna firmou rovněž z BVI Inday Rose, kterou pak ovládal Lewis Hamilton. Aby využil příznivých daňových podmínek na ostrově Man (IOM), založili právníci firmu i tam – nyní s názvem Stealth. Ta měla doručovací adresu v právní firmě Appleby, ze které unikly informace a dokumenty vedoucí ke kauze Paradise Papers.

Společnost Stealth Aviation (BVI) následně firmě Stealth (IOM) letadlo pronajala, aby mohlo být přesunuto a zaregistrováno na ostrově Man. Následně byl letoun pronajatý další britské společnosti, která jej vybavila personálem, a následně exkluzivně pronajala Hamiltonovi a jeho další firmě zaregistrované na Guernsey, BRV Limited. Vzhledem k tomu, že jezdec deklaroval, že letoun bude používat jeho firma BRV, měl nárok na vrácení DPH. 

Na to by přitom neměl nárok ve chvíli, kdy by „papírově“ chtěl svůj letoun využívat pro osobní účely, protože to pravidla Velké Británie a Evropské unie zakazují. Podle Paradise Papers měl Hamilton reálně letadlo využívat soukromě asi 80 hodin měsíčně, jeho firma pak Bombardier využívala 160 hodin za měsíc. 

Přestože Hamilton a jeho právní a daňoví experti tvrdí, že se jezdec nedopustil žádného nelegálního daňového úniku, experti zastávají jiný názor. „Pokud je soukromé používání letounu maskováno jako obchodní užívání, tak to, co z toho vychází, je v zásadě snaha o obcházení daní,“ uvedla pro BBC Rita De La Feria, profesorka daňového práva na univerzitě v Leedsu. „Jestliže letadlo používáte k vlastním zájmům, k cestám na dovolenou a k potkávání se s přáteli, tak byste z něj rovněž měli platit daň ze soukromé spotřeby,“ dodala. Podobně pak reagovali i experti oslovení serverem Huffington Post.

Hamilton však v takovémto obcházení daňových povinností rozhodně nebyl sám. Jak uvádí server BBC s odvoláním na Paradise Papers, více než 50 dalších boháčů zaregistrovalo svá letadla na ostrov Man s pomocí právní firmy Appleby. Celkem pak ostrov Man refundoval daně 231 charterovým společnostem v celkové výši více než 23 miliard korun.

Na celou kauzu s pronájmem letadel vrhla světlo především kauza Paradise Papers, ostrov Man však tvrdí, že má čisté ruce - dokonce nyní vyzval Velkou Británii, aby provedla nezávislý audit jeho praxe. Administrativa tvrdí, že skálopevně dodržuje stejná pravidla a regulace, jako Spojené království.

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744