Proč České dráhy zdražily jízdné? Potřebují peníze na spor s plzeňskou škodovkou | info.cz

Články odjinud

Proč České dráhy zdražily jízdné? Potřebují peníze na spor s plzeňskou škodovkou

Díra, kterou do rozpočtu Českých drah zasekl spor plzeňské Škodě Transportation, je opravdu citelná. Spolu se zprávami o změně jízdního řádu se v médiích bez povšimnutí objevila i informace o nepatrném zdražení jízdného. Stojí ale za pozornost, protože jde o první navýšení po dvou letech. Přestože se pohybuje v řádu korun.  

Proč tedy České dráhy zdražují? Podle informací INFO.CZ z národního železničního dopravce jde o lepení záplat po sporu s plzeňskou Škodou Transportation. ČD plzeňské firmě na základě soudního rozhodnutí musely doplatit 753 milionů korun za dodávku 20 lokomotiv. České dráhy nyní podle důvěryhodného zdroje počítají s tím, že navýšení jízdného jim vynese zhruba 200 milionů korun.

Situaci drahám může zkomplikovat i vyšetřování Evropské komise, která se zabývá podezřením, že podnik zneužil monopolního postavení, když účtovaly nižší ceny v osobní dopravě, než byly jejich náklady. Týká se to především spojů mezi Prahou a Ostravou, kam v roce 2011 a 2012 vstoupily konkurenční firmy RegioJet a Leo Express.

Před vstupem soukromých dopravců na trh si ČD na této trase účtovaly za jízdenku do Pendolina zhruba 600 korun, po příchodu konkurence cenu snížily o zhruba 60 procent. Firma tvrdí, že spoj je ziskový, ale je velmi těžké to ověřit.

Z veřejně dostupných výkazů je zřejmé, že ČD generují v osobní dopravě stovky milionů ztrátu každý rok (342 milionů korun za první pololetí roku 2016) i přes vzrůstající veřejné dotace (přes 13,5 miliardy korun za rok 2015 z rozpočtu státu a krajů a další miliardy z prodejů zbytného majetku). Ztráta z osobní dopravy tak může přesahovat zhruba jednu milliardu korun ročně. Každý občan tak teoreticky zaplatí něco přes 1000 korun, i když vlakem celý rok nepojede.

Nejvyšší kontrolní úřad opakovaně kritizoval (naposledy v květnu), že v případě Českých drah stát porušuje povinnost kontrolovat hospodaření s veřejnými prostředky. Navíc v situaci, kdy RegioJet a Leo Express na firmu podaly žaloby za více než 700 milionů korun.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud