Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Šéf GEFCO: Pracujeme na budoucnosti přepravy zboží v Evropě

Šéf GEFCO: Pracujeme na budoucnosti přepravy zboží v Evropě

Celý kontinent budou za deset let křižovat obrovské autonomně řízené kamiony, v nichž bude přítomen jenom jeden řidič. To kompletně změní přepravu zboží, říká předseda správní rady skupiny GEFCO Luc Nadal.

Skupině GEFCO se v poslední době daří. Co za tím stojí?

Hlavním důvodem jsou opatření, která jsme udělali v letech 2015 a 2016, abychom zlepšili výkonnost. Ve skupině GEFCO máme tři druhy zákazníků. Dva tvoří automobilky General Motors a PSA, třetím jsou všichni ostatní. Naše klientská základna vzrostla o sedm procent, což je velmi slibný výsledek i pro budoucnost. Na náš obchodní tým jsem velmi hrdý.

A jaká situace panuje v České republice?

Naší pobočce v Česku se daří velmi dobře. V loňském roce vzrostla v Česku EBITDA o 23 procent, v první polovině letošního roku růst činil dalších deset procent. Jsme opravdu šťastní, že se Česko hýbe kupředu a máme tam skvělý management.

Jak moc se podílí na růstu automobilový průmysl? Je to pro vás pořád nejzajímavější segment trhu?

My jsme se zrodili z automobilového průmyslu už v roce 1949. Je jasné, že jsme v něm pevně uchycení, protože pracujeme prakticky pro každou automobilku na světě. To rovněž znamená, že spolupracujeme s jejich hlavními dodavateli. Náš byznys tvoří ze 70 procent právě automobilový průmysl, ale můžeme říct, že jsme schopni spolupracovat s každým, kdo má velmi náročný dodavatelský řetězec. Může to být farmaceutický průmysl, ropný průmysl nebo železniční strojírenství. Našim obchodníkům říkám, aby se zaměřovali na společnosti s komplexním dodavatelským řetězcem, které chtějí dlouhodobou spolupráci zbavenou starostí s logistikou.

Nebojíte se změn, které přicházejí ze strany e-commerce firem? Řada z nich se stává zároveň logistickými společnostmi. Příkladem je Amazon.

Toho se nebojím. Ve skutečnosti je Amazon jedním z našich zákazníků. Pro nás není takzvaný B2C segment tak důležitý. Je zřejmé, že právě velcí hráči se soustředí na rozvoj B2C, naši pozici je naopak třeba vnímat spíše jako poskytovatele služeb pro tyto nové hráče. Skutečná změna se odehrává úplně jinde. Myslím, že během deseti let bude většina vozidel elektrických a samořiditelných. GEFCO je připravené, aby se stalo součástí takové změny. Naše klientská základna se díky autonomním vozidlům úplně změní. V roce 2030 pravděpodobně žádné auto nebudete vlastnit, ale zavoláte si nějaké, aby vás vyzvedlo a odvezlo. Tohle změní celý automobilový průmysl a je to změna, na níž pracujeme.

Plánujete vlastní elektrická vozidla?

Pracujeme na budoucnosti přepravy zboží v Evropě. Celý kontinent budou za deset let pravděpodobně křižovat obrovské autonomně řízené kamiony, v nichž bude přítomen jenom jeden řidič. To kompletně změní přepravu zboží.

Vytvořili jste nový „geo-region“ z Česka a Slovenska. Co od této strategie očekáváte?

Je to velmi aktivní region a jsme zde svědky velkého růstu. Česko i Slovensko dokázaly skutečně využít otevřenosti Evropské unie novým trhům. Omezuje nás pouze to, že v těchto zemích neexistuje téměř žádná nezaměstnanost. Chybí pracovní síla, která by umožňovala další rozvoj a otevírání dalších závodů.

Plánujete v obou zemích tedy nějaké investice?

Odpovídá generální ředitel GEFCO ČESKÁ REPUBLIKA Aleksander Raczynski:

Pracujeme momentálně na rozšíření našeho závodu v Kolíně, který jsme otevřeli už před 13 lety. Pokud jde o skladování, chystáme se ve středních Čechách otevřít další logistické centrum o celkové rozloze více než 10 tisíc metrů čtverečních. Vše záleží na tom, zda existují možnosti dlouhodobých kontraktů či dalších zajímavých příležitostí.

Zůstaňme v Česku. Nedostatek zaměstnanců je problémem prakticky každé firmy. Myslíte si, že existuje nějaké řešení?

Aleksander Raczynski:

Tento problém skutečně existuje a je čím dál závažnější. Upozorňujeme na něj už několik let, během nichž jsme hledali řešení. Snažíme se posilovat značku, aby ji absolventi vnímali jako možnost první volby. Máme určitou spolupráci s vysokými školami. Také už víme, že neustálý růst platů a přibývání benefitů nejsou vždy klíčem k úspěchu. Snažíme se tak pracovat především na značce, dostat ji mezi oblíbené brandy na pracovním trhu.

Je to problém jenom v Česku?

Je to především problém východní části Evropy, kde celá řada globálních hráčů otevřela své výrobní závody. To vytváří značnou konkurenci. Ve Španělsku nebo ve Francii se s ničím takovým nesetkáváme, protože míra nezaměstnanosti je tam velmi vysoká. Ale i tam máme například nedostatek řidičů. Je to totiž profese, která mladé lidi příliš neláká.

Provozujete přímou nonstop železniční linku mezi Evropou a Čínou. Byl to dobrý nápad?

Je to spolehlivá služba a velmi atraktivní služba pro zákazníky, kteří přepravují drahé zboží a chtějí jej přepravit velmi rychle. Železnice je plně konkurenceschopná v porovnání s leteckou přepravou, je levnější, a naopak je mnohem rychlejší než námořní přeprava. Když máte čas, tak je pro vás námořní doprava jasnou volbou, protože je spojená s nejnižšími náklady. Když ale spěcháte, je železnice velmi zajímavou možností. Přepravujeme takto například velmi drahé součástky pro automobilový průmysl z Číny do Evropy.

 

 

 

Vláda stopla utajovaný program, na kterém závisí životy českých vojáků v Afghánistánu

Ministr vnitra Milan Chovanec loni zastavil utajovaný program přesídlování místních tlumočníků, kteří pomáhají českým vojákům na misi v Afghánistánu. Podle zdrojů serveru INFO.cz toto rozhodnutí způsobilo nedostatek klíčových spolupracovníků české jednotky na neklidném bojišti. Vláda tak ohrozila nejen životy afghánských překladatelů a jejich rodin, ale zřejmě i bezpečnost českých vojáků, kteří se bez tlumočníků obejdou jen stěží. Konec programu podle všeho způsobil incident v pražské nemocnici na Bulovce, po kterém byl syn již přemístěného afghánského spolupracovníka obviněn ze znásilnění.

Čeští vojáci jsou zoufalí, tvrdí zdroje serveru INFO.cz. Nedaří se jim do svých služeb získat afghánské tlumočníky, které jsou pro fungování jednotky nepostradatelní. Ti se k Čechům nehrnou, Praha jim totiž počínaje loňskem odmítá po skončení nebezpečné služby pomoci na cestě do Evropy. Zahraniční armády působící v kulturně cizím prostředí místním spolupracovníkům i jejich rodinám běžně nabízejí přesídlení, a to z velmi dobrých důvodů. Tlumočníci i jejich blízcí jsou logickým cílem radikálů, kteří na jejich hlavy nezřídka vypisují i finanční odměny – jsou si totiž dobře vědomi jejich důležitosti.

Link

Kupříkladu Američané odvážejí lokální tlumočníky po skončení mise prý nejen z Afghánistánu, ale třeba i z Iráku. Autor tohoto textu pobýval v roce 2009 u české jednotky na základně v Lógaru, kde se s místními překladateli setkal. Na jejich výslovné přání je nefotografoval a dříve pořízené snímky z aparátu vymazal. Kvůli jejich utajení. Radikální povstalci z hnutí Tálibán totiž za jejich smrt nabídli slušný obnos.

Na tuto situaci ve své interpelaci ze dne 11. září upozornila poslankyně ODS a předsedkyně výboru pro obranu Jana Černochová. Místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček na její dotaz ohledně programu pro afghánské spolupracovníky odpověděl 8. října. „V současnosti žádný program pomáhající afghánským tlumočníkům a spolupracovníkům Armády ČR s přesídlením do České republiky neprobíhá,“ konstatuje předseda české sociální demokracie. „Pokud jde o aktivity realizované v nedávné minulosti, ty jsou předmětem utajení ve stupni vyhrazené,“ dodal Jan Hamáček.

5033675:article:true:true:true

Může za konec programu konflikt z pražské Bulovky? 

A proč byl program – v armádách jiných zemí zcela obvyklý – v Česku zastaven? Zdroje oslovené serverem INFO.cz se shodují v tom, že tehdejší sociálnědemokratický ministr vnitra Milan Chovanec tímto způsobem reagoval na kauzu údajného znásilnění v nemocnici na pražské Bulovce. Tam se syn již do Česka přesídleného afghánského tlumočníka dostal do nejasného konfliktu se zdravotní sestrou, která mladíka obvinila ze znásilnění. Soud nakonec rozhodl, že se dvacetiletý Afghánec Sabawoon Davizi trestného činu nedopustil.

Případu se ale chytla média, která v době uprchlické krize zveřejňovala nejen údajné podrobnosti nepotvrzeného útoku, ale i jména přesídlených Afghánců. Detaily utajovaného programu se dostaly na veřejnost a ministerstvo vnitra se tehdy zřejmě z politických důvodů rozhodlo v přesídlování tlumočníků nepokračovat, aby prý nebylo konkurenčními politiky obviněno z podpory migrace.

Čeští vojáci se v Afghánistánu dostávají do střetů s islamistickými povstalci stále častěji. Letos v srpnu zahynuli při sebevražedném útoku tři vojáci, tuto středu bylo na hlídce zraněno pět českých vojáků, jeden z nich těžce. Zvýšená aktivita Tálibánu zřejmě souvisí se snahou získat před možnými mírovými jednáními se Spojenými státy pod kontrolu co nejvíce území.

Link

37232