Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda Auto hlásí nejlepší únor za posledních 123 let. Dodala téměř 93 tisíc vozů

Škoda Auto hlásí nejlepší únor za posledních 123 let. Dodala téměř 93 tisíc vozů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto měla nejlepší únor za 123 let existence firmy, svým zákazníkům po celém světe dodala 92.800 vozů. Je to nárůst o 14,3 procenta oproti stejnému období minulého roku. Propad prodejů sice zaznamenaly modely Fabia, Rapid a Yeti, model Yeti ale na trhu nahradilo nové SUV Karoq. Firma to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Nejprodávanějším modelem zůstává tradičně Octavia, kterých Škoda v únoru dodala 31.800 kusů, meziročně o 11,1 procenta více. Druhým nejprodávanějším modelem je i přes meziroční pokles 1,9 procenta Fabia s 16.400 exempláři. Více než 500procentní nárůst zaznamenalo SUV Kodiaq, kterých firma v únoru dodala 10.200.

 

V západní Evropě zaznamenala Škoda Auto v únoru s 38 tisíc 300 dodanými vozy růst o 10,2 procenta oproti stejnému měsíci minulého roku. Na nejsilnějším evropském trhu, v Německu, vzrostly dodávky zákazníkům o 17,6 procenta na 14 tisíc 800 vozů. Dvouciferného růstu dosáhla firma také v Itálii, a to o 18,6 procenta, ve Francii o 20,7 procenta, v Rakousku o 18,4 procenta, v Nizozemsku o 19,9 procenta, Norsku o 30,2 procenta a v Řecku o 43,3 procenta.

Ve střední Evropě jsou dodávky zákazníkům ve výši 18.400 vozů o 6,1 procenta vyšší než ve stejném období minulého roku. Na domácím českém trhu dodala společnost v minulém měsíci 8300 vozů a v porovnání s loňským výsledkem si tak polepšila o 1,5 procenta.

Ve východní Evropě bez Ruska vzrostly prodeje v porovnání s únorem 2017 o 10,8 procenta na 3100 vozů. V Rusku se zvyýšily dodávky zákazníkům o 38,6 procenta na 5900 vozů. Na největším trhu značky Škoda - v Číně - dosáhla česká automobilka s 19 tisíc 600 prodanými vozy růstu o 30,6 procenta. V Turecku pak firma zaznamenala meziroční nárůst o 79,3 procenta, když prodala 2200 vozidel.

Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala na trh rekordních 1,200.500 aut.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1