Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda Electric dodá do Rigy 50 trolejbusů. Mají klimatizaci i dieselový generátor

Škoda Electric dodá do Rigy 50 trolejbusů. Mají klimatizaci i dieselový generátor

Plzeňská Škoda Electric dodá 50 trolejbusů pro lotyšskou metropoli Rigu. Jde o součást rámcového kontraktu na celkem 125 vozidel v celkové hodnotě až 2,6 miliardy Kč. Plzeňská firma navazuje na předchozí dodávky stejně početné flotily těchto ekologických vozidel z minulých let.

„V roce 2013 jsme uzavřeli kontrakt na dodávku celkem 125 trolejbusů pro Rigu. Podle ní Škodovka dodá nízkopodlažní kloubové trolejbusy typu 27Tr. Součástí je možnost uplatnění opce na dalších 38 vozů," uvedl vedoucí obchodu Petr Kasenčák. Škodovácká vozidla jsou vybavena pomocným dieselovým generátorem pro jízdu mimo trakční vedení, mají klimatizaci, informační systém i zařízení pro zjišťování počtu cestujících.

Firma zvítězila před čtyřmi lety ve výběrovém řízení vyhlášeném rižským dopravním podnikem Rigas Satiksme. Součástí tendru bylo též zajištění financování, tedy postupné splácení dodávky po osm let. "Velký podíl na našem úspěchu mají proto Česká spořitelna a Exportní garanční a pojišťovací společnost, které se podílejí na financování projektu," uvedl Kasenčák.

Rižský dopravní podnik nyní provozuje 19 trolejbusových linek a ročně převeze 45 milionů cestujících. Ve vozovém parku má 267 trolejbusů. V Rize jsou škodovácké vozy oblíbené několik desetiletí. První tam byly dodány už v roce 1955. Současná zakázka navazuje na 150 nízkopodlažních trolejbusů Škoda 24 Tr dodaných v letech 2007 až 2009.

Škoda Electric je největším evropským výrobcem trolejbusů. Vyrobila jich už více než 14 000. České trolejbusy jezdí ve 30 zemích v Evropě, Asii a v Severní Americe. Kromě tradičního vývoje a výroby trolejbusů nabízí firma dva typy nových bateriových elektrobusů. Podnik ročně utrží mezi pěti až šesti miliardami Kč. Předloni podnik prodal víc než 250 trolejbusů. Vyrábí také pohony pro různá elektrická vozidla a trakční motory a umí také hybridní a vodíkové autobusy.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744