Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi dříve umírají a více marodí. Může za to i způsob života, ukazují evropské statistiky

Češi dříve umírají a více marodí. Může za to i způsob života, ukazují evropské statistiky

Česko z aktuální analýzy Eurostatu nevychází vůbec dobře. Lidé se tu dožívají nižšího věku a k tomu jsou ještě výraznější část života nemocní. Situace se liší region od regionu, Karlovarsko a Ústecko se nachází až na spodních příčkách celoevropského porovnání. V některých částech Španělska žijí lidé až o osm let déle.

Statistici za účelem evropského srovnání sloučili některé kraje, takže například Karlovarský a Ústecký kraj tvoří dohromady region Severozápad, podobě jako při čerpání dotací. Právě ten dopadl z celého Česka nejhůře a podobně špatně si vede i v celoevropském srovnání. V délce dožití se nachází v dolních deseti procentech všech regionů, kterých je v EU více než 400. Zdejší obyvatelé se v průměru dožívají 77,2 roku.

Příliš dobře na tom nejsou ale ani další regiony Česka, v žebříčku propadají hlavně Moravskoslezský kraj (78 let) a střední Morava (Olomoucký a Zlínský kraj), kde je věk dožití 78,8 let. A dokonce ani „nejúspěšnější“ Praha se s věkem 80,6 let nedostala do horní poloviny evropských regionů.

Vůbec nejhůře jsou na tom bulharské regiony, naopak nejdéle žijí lidé v částech Španělska, Itálie a Švýcarska. Velká analýza zároveň dobře ukazuje, že obyvatelé západní a severní Evropy jsou na tom v porovnání s východní Evropou mnohem lépe a běžně se dožívají o několik let více. Důvodů pro to je hned několik, zásadní roli ale hraje vyspělejší ekonomika, lepší životní prostředí i způsob života.

Celý text si dočtěte na Blesk.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1