Český autoland na rozcestí. Revoluce v dopravě otřese tuzemským průmyslem

EXPORT.CZ | Český export je extrémně závislý na automobilovém průmyslu. Sláva tuzemského strojírenského průmyslu je v některých oborech spíše vzpomínkou na minulost, toto tradiční odvětví se udržuje při životě mimo jiné díky výrobě dopravních prostředků. A nyní přichází revoluce – nástup elektromobility, alternativních pohonů, digitalizace aut i celé okolní dopravní infrastruktury, postupný rozvoj autonomního řízení. Kritici tvrdí, že česká průmyslová „montovna“ není na takovou budoucnost připravena.

Ve skutečnosti Česko typickou montovnou není, tato kritika stavu tuzemské ekonomiky je velmi nepřesná. Tuzemské automobilky těží z rozsáhlého řetězce stovek českých subdodavatelů, tyto firmy vyrábějí mnoho dílů na vysoké technologické úrovni. Často je také vyvážejí do zahraničí. Problém je v něčem jiném – velká část firem spolehlivě plní roli dílčího dodavatele, ale z jejich výrobních provozů nevyjíždějí finální výrobky, takže velkou část ziskové marže mnohdy inkasuje zahraniční odběratel, na němž bývá zdejší menší či střední podnik příliš závislý.

A navíc se ukazuje, že výrobky, které Česko produkuje, už nemusí být do budoucna zapotřebí. Konstrukce elektromobilu je podstatně jednodušší než auta se spalovacím motorem. V autě na elektrický pohon je mnohem méně dílů, které si už navíc zahraniční firmy nebudou v takové míře objednávat v jiných zemích. Roboti je mohou stejně kvalitně a za stejnou cenu vyrobit na jejich domácích trzích.

Končí doba plechová

Automobil se navíc postupně stává nedílnou součástí internetové ekonomiky, bude komunikovat s řidiči a pasažéry, dalšími vozidly a okolní chytrou infrastrukturou. „Bylo by chybou si myslet, že nám tu zůstane výroba takových typicky hardwarových, plechových nebo podobných dílů,“ říká Jaroslav Machan, člen vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace, který se sám zabývá aplikovaným výzkumem na Českém vysokém učení technickém a ve Škodě Auto. Ve vládní radě má na starosti rozvoj automobilového průmyslu včetně elektromobility, autonomního řízení a digitalizace. Podle Machana je důležité, aby byl český průmysl úspěšný hlavně v oblasti softwaru, řídicích jednotek, řídicích algoritmů a optimalizace systémů.

Zrno: Nesmyslný hon myšlenkových jakobínů aneb Vondrův „moment Slánský“

sinfin.digital