Čeští vědci hlásí zlom ve snaze o záchranu vzácných nosorožců. Dokázali uměle vyvinout embryo

Mezinárodnímu týmu vědců a zoologů z Německa, Itálie a Česka se podařilo uměle vyvinout embryo nosorožce, což je průlomový krok k záchraně vyhynutím ohrožených nosorožců severních bílých. Z nich na planetě žijí v keňské rezervaci Ol Pejeta poslední dvě samice patřící ZOO Dvůr Králové nad Labem. Případné uměle vyvinuté embryo nosorožců severních bílých by jako náhradní matka odnosila samice nosorožce jižního bílého, kterých na světě žije kolem 21.000 kusů. Uvedl to ředitel ZOO Dvůr Králové Přemysl Rabas.

Letos v březnu v Keni stářím uhynul poslední na světě žijící samec nosorožce severního bílého jménem Sudán. V Keni dál žije Sudánova dcera Najin a její dcera Fatu. Ani jedna z nich již není schopna mládě odnosit. Ve volné přírodě je druh považován za vyhynulý.

Za použití metod umělé reprodukce vědci v laboratoři vyvinuli hybridní embryo, a to spojením semene nosorožce severního bílého a vajíčka příbuzného nosorožce jižního bílého. U nosorožců jde vůbec o první případ, kdy bylo laboratorně dosaženo blastocysty, tedy raného stadia vývoje embrya. "Existuje velká šance, že po vložení embryí do dělohy náhradní matky (tato) samice zabřezne," uvedl vedoucí oddělení Reprodukčního managementu Leibnizova institutu pro výzkum divokých a zoo zvířat v Berlíně Thomas Hildebrandt. Vědci pro vznik hybridního embrya použili přizpůsobené techniky umělého oplodnění koní. Současně vědci pracují na vývoji metody pro vložení embrya do samice.

Pro vznik embrya byly použity zmrazené vzorky semene z uhynulých samců severních bílých nosorožců. Vajíčka ze samic jižního bílého nosorožce vědci vzali od zvířat žijících v několika evropských zoologických zahradách včetně Dvora Králové. K bezpečnému odběru vajíček používají nedávno patentovaný nástroj o délce téměř dva metry.

Vajíčka končila v laboratoři Avantea v Itálii, která je světovým lídrem asistované reprodukce pro velká zvířata. "V naší laboratoři se nám podařilo vyvinout metody potřebné k dozrání vajíček a jejich oplodnění vpravením semene mikrojehlou do cytoplazmy vajíčka. Zatímco u skotu nebo koní fungují tyto metody už dlouho, u nosorožců jsme teprve nyní poprvé úspěšně dosáhli blastocystu," uvedl Cesare Galli z Avantey. Několik embryí je nyní zmraženo a uchováno pro budoucí vložení do náhradních matek.

"Úspěšné vytvoření hybridního embrya je zásadním krokem k narození prvního mláděte nosorožce bílého severního pomocí metod umělé reprodukce. Vlastně už v tuto chvíli pochází polovina genetických informací tohoto hybridního embrya z bílých severních nosorožců, což je úžasný úspěch," uvedl Rabas.

Nyní vědci stojí před úkolem získat vajíčka z posledních dvou samic žijících v Ol Pejetě. "Jsme připraveni odjet do Keni a odebrat z posledních dvou samic bílých severních nosorožců vajíčka, abychom mohli vytvořit čisté embryo," uvedl Hildebrandt. Vědci dosud mají za sebou přes 20 cvičných odběrů vajíček ze samic nosorožce jižního bílého.

Vědci upozornili, že na světě zbývají poslední dvě dárkyně vajíček a vzorky samčího semene jsou dostupné pouze ze čtyř jedinců. Tato úzká základna by tedy zřejmě nestačila k vytvoření životaschopné populace tak, aby byla zachována její dostatečná genetická rozmanitost.

Vědci proto zároveň s vývojem metod umělé reprodukce pracují na vytvoření pohlavních buněk z kmenových buněk získaných z tělních buněk nosorožců bílých severních, které byly uchovány už v minulosti. "Už umíme získávat embryonální kmenové buňky příbuzných nosorožců bílých jižních obsahující všechny vlastnosti nediferencované buňky s vysokou schopností se diferencovat, tedy vyvinout se v jakoukoli tělní buňku," uvedl Galli. Kombinace výzkumu kmenových buněk s nově vyvinutou technologií umělého oplodnění poskytuje podle vědců cestu, jak zachránit kriticky ohrožené druhy savců.

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.