Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Dezinformace, maily, falešné citáty. Studie ukazuje, jak se v Česku ovlivňují volby

Dezinformace, maily, falešné citáty. Studie ukazuje, jak se v Česku ovlivňují volby

Jak vypadá v praxi ovlivňování voleb přes internet? V případě těch českých jde hlavně o šíření dezinformací a manipulativních materiálů. Konkrétní příklady nabízí případová studie s názvem Způsoby ovlivňování volebního chování v České republice. Pro Institut pro politiku a společnost ji zpracoval analytik Roman Máca. INFO.CZ studii zveřejňuje se souhlasem autora v plném znění.

V dnešní době, kdy je velmi snadné založit vlastní web tvářící se jako „alternativní zpravodajství“ či prostřednictvím sociálních sítí oslovit tisíce jejich uživatelů, vyvstává problém dopadu těchto platforem na veřejné mínění a na schopnost občanů usuzovat racionálně a na základě faktů.

V českém mediálním prostředí působí desítky dezinformačních webů a kampaní na sociálních sítích snažících se propagovat určitou ideologickou orientaci. Pozadu nezůstávají ani fyzické osoby, resp. aktivisté a informační vliv cizí moci, který v případě ruského působení v ČR popisuje výroční zpráva BIS za rok 2015.

Tento článek předkládá jednotlivé způsoby a nástroje ovlivňování veřejného mínění souvisejícího s politikou a volbami včetně konkrétních příkladů. Článek se zabývá jednoznačně odhalitelnými nepravdami a manipulacemi, nikoli přemrštěnými sliby, populistickými gesty apod.

Dezinformační weby aneb „alternativní zpravodajství“

Dezinformační webové projekty (často s prokremelským obsahem) se u nás jako houby po dešti začaly objevovat zejména po roce 2014. Nosným tématem je prezentace apokalyptických scénářů (islamizace ČR, válka západu s Ruskem atd.), kdy je obsah doplňován politickým marketingem uvádějícím, že tento politik či politický subjekt nás ohrožuje a jiný naopak spasí. Ustalují se rovněž klíčová slova a výrazy, na které poplatní konzumenti těchto platforem slyší (diktát Bruselu, neomarxisté, o tom média mlčí, sdílejte). Vše je doprovázeno emotivním podtextem. Poplatnými emocemi jsou strach a nenávist.

Motivací pro existenci dezinformačních webů není pouze ovlivňování veřejného mínění pomocí falešných zpráv. Řada těchto projektů byla vytvořena za účelem komerčním, tj. zisku z prodeje reklamy a finanční podpory žádané na provoz tzv. nezávislého zpravodajství. Společným jmenovatelem je snaha o co nejvyšší návštěvnost zaručující vyšší příjmy z reklamy. Vysoké návštěvnosti tak mají pomoci na jednu stranu emoce vyvolávající titulky a na druhou stranu aktivní šíření obsahu na sociálních sítích pomocí např. falešných profilů či účelově založených stránek a skupin na facebooku.

Příkladem takového webu je weeks.cz, který podle registru domén provozuje Pavel Kubanyi. Weeks.cz je tak jednou z platforem publikujících dezinformaci, že EU chce zrušit písmeno Ř.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Reakce na článek, resp. post na Facebooku jsou následující:

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Dezinformace se rovněž ujímá i u senátora Jaroslava Doubravy.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Pokud se zaměříme na konkrétní příklad týkající se české politické scény, další z komerčních dezinformačních webů ceskoaktualne.cz v dané době patřící internetovému podnikateli Davidu Pelánovi, publikuje/přetiskuje článek „Sobotka se pochlapil a posílá všem občanům ČR dopis! Neuvěříte, co v něm slibuje“. Obsahem článku je falešný dopis připisovaný bývalému premiérovi Bohuslavu Sobotkovi. V něm se Sobotka údajně obrací k občanům a vyjadřuje ochotu pro přijetí uprchlíků. „Pokud náhodou některý z uprchlíků v příštích měsících či letech spáchá trestný čin, jsem připraven za vše nést politickou i osobní zodpovědnost,“ uvádí falešný dopis. Dopis rovněž šíří web svetkolemnas.info patřící další významné osobě českého dezinformačního byznysu Ondřeji Geršlovi.

Článek z ceskoaktualne.cz využívá facebooková stránka SPD v Karlovarském kraji a ve svém příspěvku uvádí pasáže falešného dopisu. Níže tak lze pozorovat příspěvek včetně reakcí diskutujících na stránce SPD v Karlovarském kraji.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Mechanismus je následující: Za konkrétního politika je napsán falešný dopis adresovaný občanům ČR. Dopis je publikován na dezinformačních „zpravodajských“ webech. Z webů ho nadále šíří politický subjekt, který falzifikát využívá v boji proti politické konkurenci. Dochází tak k určité symbióze, kdy dezinformační web získává příjem za návštěvnost, kterou zvyšuje sdílení článku politickým subjektem. Subjekt získává „protiargument“ vůči svému politickému rivalovi. To, že konkrétní politik onen dopis nepsal, je vedlejší.

Příklad ovlivňování voleb za účelem výdělku je znám v případě amerických voleb viz Makedonci šířili před volbami v USA dezinformace, vydělali na reklamě.

Falešné citáty

Kromě falešných zpráv a falešných dopisů politiků se v prostředí českého internetu objevují i falešné citáty. Na jednu stranu jde o falešné citáty významných a respektovaných osobností např. Winstona Churchilla, Karla IV. či Jana Wericha, které mají propagovat či potlačovat určitý ideologický názor.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Najít lze ale také falešné citáty cílené přímo proti konkrétnímu politikovi či politickému subjektu. Za pozornost stojí cca 6500 sdílení příspěvku podporovatele SPD Tomia Okamury a Miloše Zemana níže.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

V neposlední řadě jde o falešné citáty připojené k fotografiím na veřejnost příznivě působících osob, zejména mladých atraktivních žen. Fotografie jsou jednoduše stahovány z internetu např. z fotobank a opatřeny falešnou citací podporující konkrétní subjekt. Příkladem je příspěvek z facebookové stránky SPD v Libereckém kraji. Na obrázku mladá dívka tvrdí: „Budu volit Tomia Okamuru. Dělá politiku pro obyčejné lidi, na nic si nehraje a jako jediný v politice zhubnul.“

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Fotografie mladé dívky, kterou SPD v Libereckém kraji využila, pochází z webu Schweizer Radio und Fernsehen a lze tak s jistotou tvrdit, že vyobrazená mladá švýcarská hudebnice Lisa Stoll Tomia Okamuru opravdu nevolila.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Stránku SPD v Libereckém kraji v poplatné době spravoval profil nynějšího poslance za SPD Radovana Vícha.

Dezinformační kampaně na sociálních sítích

Tyto kampaně jsou realizovány zejména v prostředí facebooku. Pro jejich plnění často slouží obsah pocházející z dezinformačních webů a explicitní videa a obrázky vytržené z kontextu.

Jednou z nejviditelnějších dezinformačních kampaní je stránka s názvem Zprávy.cz (dříve We Are Here At Home .com známá z kauzy „muže v hnědé bundě“). Kromě šíření falešných zpráv, podněcování strachu a nenávisti zejména vůči migrantům

a muslimům, obsah stránky doplňuje politický marketing. Návštěvníkům je manipulativně podsouváno, koho mají volit a koho naopak nevolit. Na stránce je rovněž umisťován obsah ruských státních médií, projevy Vladimira Putina atp.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Paradoxem je, že za stránkou Zprávy.cz, která propaguje odpor vůči islámu a migraci, stojí český migrant žijící v Dubaji Petr Mančík. Mančík se prezentuje jako podnikatel v oblasti internetového marketingu a PR. Více viz Když se lži o migraci vyrábějí jako v továrně.

Jinou pozoruhodnou kampaní v prostředí Facebooku byla anonymně provozovaná stránka Hlasuji pro czexit, která vykazovala zhruba 70 000 fanoušků. Kromě šíření dezinformací stránka otevřeně vyzývala k podpoře SPD Tomia Okamury.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Stránka také nabádala své fanoušky ke klikání do online anket s tím, že „trénuje svoji akceschopnost na říjnové parlamentní volby“ v roce 2017.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Jak již bylo zmíněno, kampaň Hlasuji pro czexit byla realizována anonymně. Časově i obsahově však vykazovala spojitost s facebokovou stránkou SPD v Libereckém kraji spravovanou profilem Radovana Vícha.

V obsahu rovněž docházelo k využití stejných grafických prvků ke tvorbě falešných citátů u fotografií mladých žen z německojazyčného segmentu internetu.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Např. „Junge Sekretär“ z fotobanky GettyImages.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Den po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v roce 2017 stránka Hlasuji pro czexit z facebooku mizí.

Falešné stránky známých osob

V prostředí českého facebooku se rovněž objevují falešné stránky vytvářející dojem, že patří konkrétní známé osobě, která propaguje určitého politika či politický subjekt.

Příkladem jsou dvě stránky (zhruba 30 000 a 40 000 fanoušků) budící dojem, že patří Miloši Zemanovi. Obě šířily identický obsah a propagovaly SPD Tomia Okamury. Tím se tak sledující mohl domnívat, že Miloš Zeman vybízí k volbě Okamurova hnutí.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Stránky spravoval bývalý kandidát SPO a Úsvitu s Blokem proti islamizaci František Václav Bezucha.

Videa a obrázky vytržené z kontextu

Oblíbenou praktikou nejen dezinformačních webů, ale i určitých politiků a politických subjektů je používání videí či obrázků vytržených z kontextu. Využíván je podklad mající vyvolat potřebné emoce, který je následně zasazen do smyšleného příběhu.

Příkladem je fotografie uveřejněná na facebooku webu Parlamentní listy v roce 2017 s jednoduchým popiskem „Francie“.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Při troše pátrání lze zjistit, že fotografie pochází z fotobanky agentury AP a s Francií a ani s rokem 2017 nemá nic společného.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Pro navození požadovaných emocí podobný přístup užívá např. Tomio Okamura za pomoci fotografie italské lodi Vlora v Albánském přístavu v roce 1991 viz HOAX: Loď s „Afričany”.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Dezinformační maily

Dalším významným způsobem ovlivňování veřejného mínění v souvislosti s volbami jsou dezinformační řetězové maily. Ty cílí především na seniory. Až 90 % seniorů dostává na internetu e-maily s hoaxy a fake news. Každý pátý je přeposílá dál, vyplývá z průzkumu organizace Elpida a Nadace O2.

Níže příklad dezinformačního mailu cíleného proti Jiřímu Drahošovi.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

A rovněž příklad mailu vyzývajícího k volbě SPD s tím, že pokud někomu není Okamura sympatický, má volit Stranu zdravého rozumu.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

V příloze mailu se nacházelo 29 obrázků podobného ražení.

Způsoby ovlivňování volebního chování v ČRZpůsoby ovlivňování volebního chování v ČRautor: Roman Máca

Závěrem

Subjekty využívající dezinformací a manipulativních praktik disponují širokým spektrem technik a nástrojů. Kromě činnosti konkrétních politiků a politických uskupení se v českých reáliích můžeme setkat s dezinformačními politicky orientovanými projekty realizovanými marketingovými profesionály i „nadšenci“ vedoucími pomyslný internetový boj. Jednotícím prvkem je hra s emocemi, zejména strachem a nenávistí a nulová odpovědnost ve vztahu k obsahu. Tyto subjekty veřejnost zásobují různými apokalyptickými scénáři, které doprovází politický marketing ve prospěch či neprospěch konkrétních politiků a stran.

Pokud opomineme princip „účel světí prostředky“ ze strany politiků a zaměříme se na fyzické osoby šířící dezinformace ve prospěch různých politických proudů, k pochopení myšlení je na místě prostudovat rozhovor s předním českým dezinformátorem propagujícím SPD Tomia Okamury a Miloše Zemana vystupujícím pod pseudonymem Jiří Maxon.

Na otázku, z jakého důvodu jste během prezidentské kampaně šířil dezinformační e-maily, Maxon odpovídá: „Něco jsem přeposlal, ale nezkoumal. Co mi došlo, zase odeslal. A nakonec, šlo o vítězství, ne?“


Autor je analytikem Institutu pro politiku a společnost

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Výsledky 1. kola voleb 2. kolo Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Dění a výsledky ve druhém kole senátních voleb vám přinášíme i v online přenosu>>>

Komunální volby 2018

Výsledky voleb Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva Praha Brno Ostrava

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Volby 2018 - Volební videa a bohaté galerie najdete na Blesk.cz>>>

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Link

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Link

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>

Po volbách už padají hlavy. Rezignovat se chystá místopředseda ČSSD Foldyna>>>

-1