Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Jsou Češi závislí na sociálních sítích? Denně se připojí 80 pct uživatelů

Jsou Češi závislí na sociálních sítích? Denně se připojí 80 pct uživatelů

Podíl českých uživatelů internetu, kteří používají denně sociální sítě, se letos meziročně zvýšil o 11 procentních bodů na 80 procent. Průměrný strávený čas na nich stoupl o pět minut na 149 minut za den. Vyplývá to z průzkumu Ami Digital Index, který v dubnu provedla společnost Ami Digital a agentura STEM/Mark.

Nejpoužívanějšími a nejznámějšími sociálními sítěmi zůstávají YouTube a Facebook, které zná 98, respektive 99 procent uživatelů. Znalost Instagramu se zvýšila o 11 procentních bodů na 92 procent.

„Premiantem mezi sociálními sítěmi je Instagram. Aktuálně je trojkou na trhu a novým formátem Instagram Stories se mu daří oslovovat mladší cílovou skupinu a současně zvyšovat aktivitu stávajících uživatelů, což je pro sociální sítě klíčový faktor,“ uvedl ředitel Ami Digital Vladan Crha. Instagram nebo Instagram Stories chce začít používat 43 procent uživatelů internetu.

Doba strávená na sociálních sítích roste podle partnera Ami Communications Marka Stránského díky stále se rozšiřujícímu obsahu, které nabízejí. „Přispívá k tomu i růst on-line gramotnosti v populaci a také nové formáty jako například instagramové a facebookové Stories nebo Whatsapp Status,“ dodal.

Na Facebook několikrát měsíčně přispívá 59 procent českých uživatelů proti 61 procentům loni. Na Instagram přispívá 44 procent uživatelů proti 28 procentům v roce 2017.

Průzkum se uskutečnil v dubnu formou on-line dotazníku na vzorku 511 lidí ve věku 15 až 59 let. Podle údajů NetMonitor je v ČR 7,77 milionu uživatelů internetu starších deseti let.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1