Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Koruna je vůči euru nejslabší od loňského srpna. Podle analytiků už investory tolik neláká

Koruna je vůči euru nejslabší od loňského srpna. Podle analytiků už investory tolik neláká

Koruna dopoledne oslabila vůči euru na 26,16 Kč/EUR, což je nejslabší hodnota od loňského srpna. Proti pondělnímu závěru ztratila 12 haléřů. Vyplývá to z údajů na webu společnosti Patria. Za pět měsíců od letošního února, kdy dosáhla svého pětiletého maxima, tak proti jednotné evropské měně ztratila rovnou korunu. Podle analytika Patria Finance Tomáše Vlka přestává být česká měna lákavá pro zahraniční investory.

„Koruna zůstává pod tlakem a nedá se říci, že by ji za sebou táhl region. Ani žádné domácí zprávy do hry nevstupují. Vývoj svědčí o tom, že potenciál domácí měny přestává být lákavý pro zahraniční hráče držící velké objemy korun, postupně tak své pozice redukují,“ uvedl Vlk.

Koruna začátkem letošního února dosáhla nejsilnější hodnoty k euru za více než pět let, což bylo 25,17 Kč/EUR. K výraznému posílení jí pomohlo rozhodnutí České národní banky zvýšit základní úrokovou sazbu na 0,75 procenta. Od dubna začala zvolna oslabovat. Hranici 26 Kč/EUR prolomila minulý týden ve čtvrtek navzdory tomu, že centrální banka o den dříve znovu zvýšila úrokové sazby, a to o čtvrt procentního bodu na jedno procento. Analytici oslabení zdůvodňovali vlivem světových trhů.

K dolaru dnes koruna naopak mírně posiluje. Kolem 10:30 byla proti pondělnímu závěru o dva haléře silnější a obchodovala se za 22,40 Kč/USD.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1