Na Labi a Vltavě vznikne 14 přístavišť za 307 milionů korun. Výstavba by měla začít letos | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Na Labi a Vltavě vznikne 14 přístavišť za 307 milionů korun. Výstavba by měla začít letos

Na Labi a Vltavě vznikne 14 přístavišť za 307 milionů korun. Výstavba by měla začít letos

Celkem 14 přístavišť by mělo v následujících dvou letech vzniknout na Labi a Vltavě. Výstavba části z nich by měla začít letos, další se začnou budovat v příštím roce. Stát předpokládá, že celkové investice by se měly pohybovat okolo 307 milionů korun. ČTK to dnes řekl mluvčí Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) Jan Bukovský. V rozšiřování infrastruktury na řekách chce ředitelství pokračovat i po roce 2020.

Celkem by mělo podle ředitelství vzniknout sedm veřejných zastávek osobních lodí a 171 stání pro malá rekreační plavidla. Do skupiny osobních lodí patří zpravidla větší lodě zajišťující například linkovou dopravu na řekách, případně i hotelové (kabinové) lodě s ubytováním. Malá plavidla jsou podle zákona lodě, jejichž délka trupu je menší než 20 metrů a mohou převážet maximálně 12 lidí.

ŘVC plánuje, že nová přístaviště budou převážně plnit funkci zastávek s maximální dobou stání 48 hodin. Doba výstavby přístavišť by podle Bukovského neměla překročit 12 měsíců. „U většiny lokalit předpokládáme, že to bude méně, neboť stavební práce při kotvení plovoucích mol jsou jednoduché a drobné,“ dodal.

Připravovaná síť zastávek by podle mluvčího měla umožnit plynulejší provoz veřejných linek osobních lodí, včetně možnosti bezpečného stání kabinových lodí. Lodě se budou moci v přístavištích například napojit na přípojky elektřiny a vody. Turistům na malých rekreačních plavidlech chce stát umožnit krátkodobě navštívit okolí a přenocovat.

Plánovaná výstavba na Labi mezi Mělníkem a Děčínem by měla podle Bukovského rovnoměrně pokrýt zastávkami celou vodní trasu. Nyní je na cestě 12 veřejných můstků pro osobní lodě a v dalších třech lokalitách stání pro malá plavidla. Na trase by mělo přibýt šest zastávek.

Horší je situace mezi Mělníkem a Týncem nad Labem, kde zatím není žádný veřejný můstek osobních lodí. Až na výjimku soukromého stání u Týnce schází také stání pro malá plavidla. V první etapě na této trase plánuje ředitelství postavit síť sedmi míst pro osobní lodě a malá plavidla. Další přístaviště se podle Bukovského začnou připravovat.

Na Vltavě je infrastruktura pro lodě je také nízká a zastávka v Davli by měla být první veřejnou vlaštovkou. V Praze je zatím veřejná zastávka pouze u nábřeží Ed. Beneše, soukromé přístaviště poskytující veřejné služby je také v Nelahozevsi. Na dalších lokalitách se podle Bukovského teprve bude pracovat.

Tím by rozšiřování infrastruktury pro menší lodě a plavidla na Labi a Vlatě skončit nemělo. V plánech ŘVC figuruje dalších sedm zastávek na Labi a čtyři na Vltavě. Přípravy na jejich výstavbu však zatím nezačaly a ředitelství začne na projektech pracovat až po dokončení rozpracovaných plánů.

Rekreační provoz na českých řekách se v posledních letech mírně zvyšuje. Plavební správa loni nově evidovala 824 malých plavidel, což je dosud největší nárůst za posledních deset let. Celkově je v Česku více než 15.000 rekreačních lodí.

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.