Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Noc na dnešek byla opět mrazivá. Na horách naměřili až -7,8 stupně

Noc na dnešek byla opět mrazivá. Na horách naměřili až -7,8 stupně

Česko má za sebou další nezvykle chladnou červencovou noc. Noční teploty klesly na rekordně nízké hodnoty, které se pohybovaly nejčastěji v intervalu od deseti do pěti stupňů Celsia. Na horách mrzlo, například na Luční boudě v Krkonoších meteorologové naměřili minus 7,8 stupně Celsia, pod nulu klesla rtuť teploměru také na Šumavě a v Krušných horách. Vyplývá to z údajů, které na svém webu zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Ze 146 stanic, které měří venkovní teplotu alespoň 30 let, byl pro 3. červenec překonán teplotní rekord pro minimální teplotu na 30 z nich.

Tradičně nejnižší hodnoty byly naměřeny na horských stanicích. Na Jezerní Slati na Šumavě bylo minus 3,8 stupně Celsia, v Krušných horách na Jelení teplota klesla na minus 4,2 stupně a nejnižší přízemní teplotu naměřili na Luční boudě, a to minus 7,8 stupně Celsia.

Ze stanic mimo horské oblasti bylo ve Velkém Chvojnu na Ústecku minus 1,4 stupně Celsia a v Horním Adršpachu na Náchodsku minus 2,4 stupně.

Počasí v Česku v noci ovlivňoval výběžek vyššího tlaku vzduchu od severozápadu. „Přítomnost chladného a suchého vzduchu, který k nám pronikl v sobotu od severu, a zároveň bezoblačná obloha a slabý vítr podpořily opět pokles nočních teplot na rekordně nízké hodnoty,“ uvedli meteorologové. Mrazivé byly noci v Česku i na neděli a na pondělí.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1