Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Sázka na vodík. Možná jde o palivo budoucnosti, v Česku vzniknou čerpací stanice za stovky milionů

Sázka na vodík. Možná jde o palivo budoucnosti, v Česku vzniknou čerpací stanice za stovky milionů

Česká republika začne v příštích letech mnohem důrazněji vsázet na vodík jako na pohonnou hmotu budoucnosti. V tuzemsku by mohlo vzniknout až dvanáct vodíkových čerpacích stanic, které následně přitáhnou automobilové výrobce a importéry, aby tento typ vozů u nás nabízeli, tvrdí náměstek ministra dopravy Luděk Sosna. 

Jeho slova potvrzuje české zastoupení japonské automobilky Toyota. „Ve chvíli, kdy zde bude vybudovaná infrastruktura, tak pro nás bude mít smysl začít v Česku automobily s vodíkovým pohonem nabízet,“ říká pro INFO.CZ tisková mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitka Kořánová. „Pokud by se podařilo do konce příštího roku vybudovat šest čerpacích stanic, tak už by to pro nás bylo atraktivní.“

Prozatím je situace ohledně vodíkové infrastruktury v Česku tristní. Například při srovnání s Německem je to podobně, jako když se David postaví vedle Goliáše. Česko má zatím jedinou neveřejnou vodíkovou stanici, u západních sousedů jich mají na padesát. Jenže tento nepoměr by se měl v příštích letech začít měnit. 

V současné době totiž probíhá aktualizace tři roky starého Národního akčního plánu čisté mobility (NAK), v níž by na využití této technologie měl být kladen mnohem větší důraz, řekl na konferenci o vodíkových technologiích Hydrogen Days náměstek ministra životního prostředí Vladislav Smrž.

Podle Smrže by tak již do konce příštího roku v Česku mohlo být pět až šest čerpacích stanic na vodík, jejichž současná absence je hlavní překážkou rozšíření mobility založené na vodíku v České republice. 

Ministerstvo dopravy rozvoj vodíkových čerpacích stanic podpoří minimálně 200 miliony korun, které půjdou z Operačního programu doprava. „Na oblast vodíkových stanic je vyčleněno 200 milionů korun, přičemž 1. výzva vyhlášená koncem května má alokaci 150 milionů," říká pro INFO.CZ Lenka Rezková z tiskového odboru Ministerstva dopravy. „Předpokládáme, že by takto mohlo být celkem podpořeno 7 až 8 vodíkových stanic z toho 4 či 5 v 1. výzvě.“ Náměstek ministra dopravy Luděk Sosna dodal, že jeho rezort počítá se vznikem až dvanácti stanic k roku 2025. 

Státní podpora vodíkového pohonu by se ale neměla omezovat jen na vybudování infrastruktury. „Výhledově počítáme i se zavedením dotací na pořízení vodíkového automobilu, podobně, jako je to nyní s dotacemi na elektromobil,“ doplnil Smrž. 

Aktuálně se o veřejné peníze na výstavbu vodíkových čerpacích pump uchází například společnost Unipetrol, která chce vybudovat dvě vodíkové stanice na pumpách Benziny v Litvínově a na pražském Barrandově. 

„Už máme zpracované studie proveditelnosti pro konkrétní lokality. Projekt je však zatím ve stádiu získávání potřebných povolení, takže zatím nemůžeme sdělit přesný termín stavby, ani výši předpokládané investice,“ řekl pro INFO.CZ Jiří Hájek, ředitel úseku vývoje a inovací ze společnosti Unipetrol. Národní akční plán nicméně odhaduje, že cena vybudování jedné vodíkové stanice se pohybuje okolo milionu eur, za sto milionů korun by tak šly vybudovat přibližně čtyři. 

Vznik vodíkové infrastruktury je nutný k tomu, aby se v Česku dostaly do distribuce vodíkové automobily. „Máme dohodu s producenty a importéry, že ihned, jak bude hotová infrastruktura, tak začnou na český trh uvádět své vodíkové automobily,“ říká náměstek Smrž.  

Jeho slova potvrzuje například české zastoupení japonské automobilky Toyota. „Ve chvíli, kdy zde bude vybudovaná infrastruktura, tak pro nás bude mít smysl začít v Česku automobily s vodíkovým pohonem nabízet,“ říká pro INFO.CZ tisková mluvčí českého zastoupení Toyoty Jitka Kořánová. „Pokud by se podařilo do konce příštího roku vybudovat šest čerpacích stanic, tak už by to pro nás bylo atraktivní.“

Právě Toyota na celosvětový nástup vodíkové technologie velmi sází. Zatímco loni prodala tři tisíce vozů na vodíkový pohon, pro rok 2020 počítá s celosvětovými prodeji vozů s touto technologií na úrovni 30 tisíc vozů. 

„Zásadní výhodou vodíkových vozidel v porovnání s vozidly na elektrický pohon, je velký dojezd a krátká doba tankování, která je stejná jako u klasických paliv,“ avizuje výhody vodíkových automobilů Národní akční plán mobility. „Současným problémem je však velmi nedostatečná infrastruktura a vysoká cena vodíkových vozidel.“

Vodík jako možné palivo pro automobily budoucnosti vidí například i partner poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap. „Jestli se podaří dosáhnout ještě dalšího posunu při vývoji, tak nevidím důvod, proč by vodík nemohl být palivem pro budoucnosti,“ řekl Knap v dřívějším rozhovoru pro INFO.CZ

 

Vláda stopla utajovaný program, na kterém závisí životy českých vojáků v Afghánistánu

Ministr vnitra Milan Chovanec loni zastavil utajovaný program přesídlování místních tlumočníků, kteří pomáhají českým vojákům na misi v Afghánistánu. Podle zdrojů serveru INFO.cz toto rozhodnutí způsobilo nedostatek klíčových spolupracovníků české jednotky na neklidném bojišti. Vláda tak ohrozila nejen životy afghánských překladatelů a jejich rodin, ale zřejmě i bezpečnost českých vojáků, kteří se bez tlumočníků obejdou jen stěží. Konec programu podle všeho způsobil incident v pražské nemocnici na Bulovce, po kterém byl syn již přemístěného afghánského spolupracovníka obviněn ze znásilnění.

Čeští vojáci jsou zoufalí, tvrdí zdroje serveru INFO.cz. Nedaří se jim do svých služeb získat afghánské tlumočníky, které jsou pro fungování jednotky nepostradatelní. Ti se k Čechům nehrnou, Praha jim totiž počínaje loňskem odmítá po skončení nebezpečné služby pomoci na cestě do Evropy. Zahraniční armády působící v kulturně cizím prostředí místním spolupracovníkům i jejich rodinám běžně nabízejí přesídlení, a to z velmi dobrých důvodů. Tlumočníci i jejich blízcí jsou logickým cílem radikálů, kteří na jejich hlavy nezřídka vypisují i finanční odměny – jsou si totiž dobře vědomi jejich důležitosti.

Link

Kupříkladu Američané odvážejí lokální tlumočníky po skončení mise prý nejen z Afghánistánu, ale třeba i z Iráku. Autor tohoto textu pobýval v roce 2009 u české jednotky na základně v Lógaru, kde se s místními překladateli setkal. Na jejich výslovné přání je nefotografoval a dříve pořízené snímky z aparátu vymazal. Kvůli jejich utajení. Radikální povstalci z hnutí Tálibán totiž za jejich smrt nabídli slušný obnos.

Na tuto situaci ve své interpelaci ze dne 11. září upozornila poslankyně ODS a předsedkyně výboru pro obranu Jana Černochová. Místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček na její dotaz ohledně programu pro afghánské spolupracovníky odpověděl 8. října. „V současnosti žádný program pomáhající afghánským tlumočníkům a spolupracovníkům Armády ČR s přesídlením do České republiky neprobíhá,“ konstatuje předseda české sociální demokracie. „Pokud jde o aktivity realizované v nedávné minulosti, ty jsou předmětem utajení ve stupni vyhrazené,“ dodal Jan Hamáček.

5033675:article:true:true:true

Může za konec programu konflikt z pražské Bulovky? 

A proč byl program – v armádách jiných zemí zcela obvyklý – v Česku zastaven? Zdroje oslovené serverem INFO.cz se shodují v tom, že tehdejší sociálnědemokratický ministr vnitra Milan Chovanec tímto způsobem reagoval na kauzu údajného znásilnění v nemocnici na pražské Bulovce. Tam se syn již do Česka přesídleného afghánského tlumočníka dostal do nejasného konfliktu se zdravotní sestrou, která mladíka obvinila ze znásilnění. Soud nakonec rozhodl, že se dvacetiletý Afghánec Sabawoon Davizi trestného činu nedopustil.

Případu se ale chytla média, která v době uprchlické krize zveřejňovala nejen údajné podrobnosti nepotvrzeného útoku, ale i jména přesídlených Afghánců. Detaily utajovaného programu se dostaly na veřejnost a ministerstvo vnitra se tehdy zřejmě z politických důvodů rozhodlo v přesídlování tlumočníků nepokračovat, aby prý nebylo konkurenčními politiky obviněno z podpory migrace.

Čeští vojáci se v Afghánistánu dostávají do střetů s islamistickými povstalci stále častěji. Letos v srpnu zahynuli při sebevražedném útoku tři vojáci, tuto středu bylo na hlídce zraněno pět českých vojáků, jeden z nich těžce. Zvýšená aktivita Tálibánu zřejmě souvisí se snahou získat před možnými mírovými jednáními se Spojenými státy pod kontrolu co nejvíce území.

Link

37232