Vozíčkáři mají v Jančurových vlacích smůlu. Ochrnutý Tomáš testoval české dopravce a výsledek překvapil | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Vozíčkáři mají v Jančurových vlacích smůlu. Ochrnutý Tomáš testoval české dopravce a výsledek překvapil

1080p720p360p

Cestování vlakem se pro handicapované v posledních letech zlepšuje, stále jsou ale někde problémem i základní služby. Blesk.cz se rozhodl očima vozíčkáře srovnat, co je trápí u jednotlivých přepravců. Koho vozíčkář Tomáš zvolil jako nejlepšího dopravce? RegioJet, České dráhy nebo Leo Express?

Z pražského hlavního nádraží jezdí každý rok vlaky hned několik tisíc vozíčkářů, kteří se však na svých cestách potkávají s mnoha problémy. Například RegioJet ani po kritice v minulých letech nevyřešil problémy se šířkou vozíků. „S RegioJetem se rozhodně nedá jezdit, se svým elektrickým vozíkem bych se tam ani nevešel a na záchod si tam už člověk kvůli šířce vůbec nedojde,“ popisuje redaktorovi Tomáš Helísek (32).

Obecně se žlutým vlakům přeprava handicapovaných nevyplatí i kvůli Českým drahám, které si účtují vysoké poplatky. Ty pak přepravce platí ze svého. „Společnost RegioJet má uzavřenou s Českými drahami smlouvu o pronájmu mobilních nástupních plošin pro nástup osob se sníženou schopností pohybu. Zde si České dráhy účtují RegioJetu za jedno takové využití nástupní plošiny částku až tři tisíce korun,“ popisuje mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Omezení se přitom týká většiny vozíků, které musí splňovat hned několik podmínek. Přesáhnout nesmí v žádném případě 60 centimetrů a zároveň hmotnost 300 kilogramů člověka i s vozíkem dohromady. Drtivá většina elektrických vozíků tu neprojde, často se to ale týká i mechanických.

Komplikované služby

Českým drahám je na druhou stranu vyčítáno, že mají komplikovaný systém rezervací a pohyb po vlaku není vždy komfortní. „U Českých drah se musím dívat hodně dopředu, jestli vypravují vlak pro handicapované a registrace musí být také dlouho dopředu. Záleží také, jaký vagon zrovna přijede, některé jsou méně komfortní pro pohyb než jiné,“ vysvětluje dále vozíčkář Tomáš.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je ale velká snaha o zlepšení služeb. „V poslední době evidujeme prudký nárůst počtu osob na vozíku, které cestují vlakem. V současnosti evidujeme kolem 7000 objednaných přeprav ročně a odhadujeme, že s neobjednanými půjde o hodně přes 10 000 cestujících na vozíku za rok, služby postupně rozšiřujeme každý rok,“ vysvětluje.

MHD, taxi nebo autem: Jak se dostanete na letiště Václava Havla a za kolik? Chystáte se letecky z Prahy na letní dovolenou do zahraničí? Podívejte se, jaká cesta na letiště pro vás bude nejpohodlnější a jaká vás vyjde nejlevněji.

Vítězem Leo Express

Třetí vlakový dopravce – Leo Express – má podle všeho cestování ze všech přepravců nejlépe vyřešené. „Většinou si vybírám na cestě do Ostravy Leo Express, stejně jako moji kamarádi. Není s nimi problém cokoli zařídit, všechny toalety mají bezbariérové a nástup je rychlý a bezproblémový, u Českých drah a RegioJetu je vždy více starostí,“ dodává Tomáš.

Podle mluvčího Leo Expressu Emila Sedlaříka mají vozíčkáři zájem o jejich služby stále více. „V roce 2017 jsme přepravili celkem dva tisíce handicapovaných na vozíku a během letošního roku to bylo již 450 lidí. Jejich počet se neustále zvyšuje,“ uzavírá.

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.