Z Prahy do Ostravy pod dvě hodiny. Vláda chce do výstavby tratí pro rychlovlaky nalít stovky miliard | info.cz

Články odjinud

Z Prahy do Ostravy pod dvě hodiny. Vláda chce do výstavby tratí pro rychlovlaky nalít stovky miliard

Vláda Andreje Babiše chce, aby Česko do roku 2025 zahájilo výstavbu železniční trati pro rychlovlaky Praha-Brno-Ostrava. Vyplývá to z takzvaného Národního investičního plánu, který dnes premiér představil. Výstavba by měla státní pokladnu přijít na 338 miliard korun a umožňovala by vlakům dosáhnout rychlosti až 320 kilometrů za hodinu. Z Prahy do Ostravy by tak bylo teoreticky možné dorazit za méně než dvě hodiny, z Prahy do Brna pak za výrazně méně než hodinu.

Trať Praha-Brno-Ostrava ovšem nemá být zdaleka jedinou vysokorychlostní tratí. Stát je chce stavět postupně několik desítek let, stavba poslední z nich by pak měla začít v roce 2040 z Brna do Přerova. Výstavba všech vysokorychlostních tratí by měla stát zhruba 1,25 bilionu korun.

Souběžně s realizací trati Praha-Brno-Ostrava má začít i výstavba dalšího tunelu za 47 miliard korun na trase Praha-Beroun. Ten má zrychlit především dopravu na trati Praha-Plzeň a pak dále do Německa. Další obří tunel za 67 miliard korun má vyrůst v Krušných Horách a má připojit vysokorychlostní trať na tratě v Německu.

„Moje zkušenost z podnikání je jasná. Investor musí mít jasnou dlouhodobou vizi, do čeho v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém horizontu bude investovat. A stejně tak by měl vědět, jaké projekty dávají v jeho podnikání smysl a pomáhají mu růst,“ uvedl premiér Babiš.

Plán obsahuje celkem 20.000 projektů za zhruba osm bilionů korun. Z toho celých šest miliard korun mají „spolknout“ dopravní projekty. Kromě kompletní dostavby dálnic má přijít právě i výstavba vysokorychlostní železniční tratě.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud