Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Záhadný incident českého letadla. Aerolinie nesmějí létat, případ vyšetřuje Úřad pro civilní letectví

Záhadný incident českého letadla. Aerolinie nesmějí létat, případ vyšetřuje Úřad pro civilní letectví

Bouře Doris, která udeřila s nesmírnou silou minulý týden na pobřeží Velké Británie, se dotkla i české letecké společnosti Van Air se sídlem v Brně. O incident jednoho z jejích letounů na ostrově Man se začal zajímat Úřad pro civilní letectví, stroje musí do odvolání zůstat na zemi.

Stroje brněnských aerolinií Van Air Europe létají pro virtuálního leteckého dopravce City Wing, který má sídlo právě na ostrově Man, flotilu tvoří dvoumotorové letouny L410. Teď musejí do odvolání zůstat na zemi kvůli incidentu z 23. února.

Tehdy jeden ze strojů odstartoval podle plánu z letiště na ostrově Man a zamířil do 150 kilometrů vzdáleného Belfastu. Tam měl po čtyřiceti minutách letu přistát na ranvej 4. Krátce před tímto manévrem ale pilot zjistil, že vzhledem k bouři přistát nemůže, a vrátil se zpět na ostrov Man.

Tam letoun bezpečně dosedl a chystal se opustit ranvej po odstavné dráze F, když přišel příkaz z řídící věže okamžitě vypnout motory a zůstat stát. Cestující tak na terminál odvezla přistavená vozidla, která vyslalo letiště. Zdálo by se, že tady případ končí, nicméně není tomu tak.

Aerolinie Van Air Europe teď čekají na verdikt Úřadu pro civilní letectví, který zvažuje, že jim odebere licenci potřebnou k provozování letecké dopravy. Do skončení vyšetřování jejich stroje nesmí vzlétnout.

Nebývá totiž zvykem, aby se vyšetřovatelé Úřadu pro civilní letectví zabývali situací, kdy letoun kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám změnil trasu a bezpečně přistál. Britský úřad navíc potvrdil, že si případ vyžádala k šetření česká strana a že nezná podrobnosti.

Současně podle informací v oboru uznávaného deníku Aviation Herald zabývajícího se mimořádnostmi v letecké dopravě, měly aerolinie od britské strany obdržet dopis, kde se říká, že „incident svědčí o nedostatcích v provozním řízení.“

Deník dále přináší několik verzí, proč mohlo k urychlenému odstavení letounu ihned po dosednutí dojít. Jedna z nich hovoří o silném bočním větru na místě, který by mohl působit stroji potíže při pojíždění.

Další dva zdroje se zmiňují o potížích v průběhu letu. V pátek měl Aviation Herald obdržet informaci, že se letoun vracel na Man krátce po vzletu poté, co posádka údajně zaregistrovala nedostatek paliva k letu do Belfastu.

Toho ale měl stroj podle všeho dost, oficiální místa udávají 550 kg před vzletem a 200 kg po přistání, což stále představuje víc, než je povinná rezerva. Informaci navíc vyvrátila data z radaru, která jasně ukazují, že letoun doletěl do Belfastu, kde se otočil a vydal na zpáteční cestu, jak deník upozorňuje.

Druhá verze hovoří o situaci, kdy letoun v Belfastu při pokusu o dosednutí odskočil od ranveje a stočil se zpět směrem na Man, mluví se tedy o kontaktu s letištní plochou v Belfastu. Aviation Herald současně nevylučuje, že právě podobné dohady mohly vést k zahájení vyšetřování.

Aerolinie CityWing, pro které stroje Van Air létají, původně vydaly 23. února pozdě večer prohlášení, ve kterém své cestující informují o nuceném „uzemnění“ svých strojů. Současně vyjadřují naději, že do 48 hodin dojde k diskuzi mezi faktickým dopravcem, jímž je Van Air, a britským úřadem pro civilní letectví, načež by mělo být jasné, jaký bude další postup.

Nasmlouvaný český dopravce ale nadále nemá povolení ke vzletu a CityWing si tak podle údajů na své webové stránce budou muset nejméně do 1. března vystačit se službami jiných leteckých společností. Česká firma k incidentu žádné prohlášení nevydala.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744