Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Z Prahy do New Yorku za tři tisíce? Nová generace letadel spouští revoluci v oblacích

Z Prahy do New Yorku za tři tisíce? Nová generace letadel spouští revoluci v oblacích

Ač nízkonákladové letecké společnosti zpřístupnily díky výhodným tarifům cestování masám, jejich doménou stále zůstávají spíše kratší lety v rámci jednoho kontinentu. Pro nákup letenky mezi kontinenty je stále potřeba sáhnout do kapsy podstatně hlouběji. Co ale platí dnes, nemusí platit zítra. A v tak konkurenčním prostředí, jakým letecká přeprava je, to platí dvojnásob.

Jedním z důvodů, proč cena letenek na nejvytíženější vzdušné dálnici mezi Evropou a Severní Amerikou u zavedených aerolinek jen výjimečně padá pod 10 tisíc korun, je skutečnost, že delší trasy zvládnou uletět pouze větší letadla, která jsou náročnější na provoz a údržbu. Menší a ekonomicky efektivnější stroje na takovou trasu zkrátka nemají dostatečný dolet. Tedy bylo to tak alespoň prozatím. Společnost Airbus teď ale svým zákazníkům začíná dodávat nový letoun a321neo, který přináší skutečný příslib revoluve v oblacích.

Oproti předchozí generaci spálí a321neo až o 15 procent méně paliva a jeho dolet se tak prodloužil na 7 400 kilometrů, což pohodlně stačí například na let z Prahy do New Yorku. A právě trasa mezi těmito dvěma městy by pro nový airbus mohla být jako stvořená. Letoun s kapacitou 240 míst totiž letecké společnosti dokážou snáz naplnit a tak může létat i mezi městy s nižší poptávkou.

Jednou z leteckých společností, která transatlantické lety s tímto úzkotrupým letadlem plánuje, je například litevský nízkonákladový dopravce Primera Air. Aerolinka, která se zaměřuje zejména na prázdninové lety ze Skandinávských zemí do Středomoří, má s Airbusem a321neo velké plány. V průběhu roku začne ze svých evropských základen létat i do Severní Ameriky s tím, že ceny letenek mají startovat na 99 dolarech (2500 korun) za jednosměrnou cestu.

Podobné plány má také islandský dopravce Wow Air, který díky své strategické poloze už do Ameriky létá i se staršími verzemi Airbusů a320 a a321. Díky zvýšenému doletu letadel nové generace teď může společnost spojit Island i se západním pobřežím Spojených států.

Úhlavní konkurent Airbusu – americký Boeing zůstává zatím pozadu. Přímého konkurenta modelu a321neo totiž v dohledné době nenabídne. Slavný výrobce letadel sice už prvním zákazníkům dodává novou verzi svého legendárního letounu 737, ten však má oproti Airbusu menší kapacitu a hlavně nenabízí podobně velký dolet. Někteří dopravci i přesto s Boeingem 737 přes Atlantik létají. Jde třeba o skandinávský Norwegian nebo kanadský WestJet. Boeingy Norwegianu zvládnou doletět ze Skotska nebo Irska na jedno z letišť v okolí New Yorku, zatímco WestJet nabízí trasy z východního výběžku Kanady do Paříže.

Norwegian, který v současné době léta výhradně s Boeingy, objednal pro lety přes Atlanik 30 Airbusů a321neo, které začne přebírat příští rok. „Stále častěji budeme tato letadla vídat na středně velkých letištích a Severní Ameriku budou spojovat s hlavními městy Evropy,“ uvedl pro web globalflight.com ředitel Norwegianu Thomas Ramdahl s tím, že mezi ideální kandidáty pro nové trasy patří Berlín, Brusel, Budapešť ale také Praha.

Čeká vás první cesta letadlem, nebo se takto přepravujete běžně? Přečtěte si tipy zkušených cestovatelů, které vám let usnadní a zpříjemní>>>

Komunální volby se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744