Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rána pro české dopravce. Europoslanci jim nechtějí usnadnit práci v zahraničí

Rána pro české dopravce. Europoslanci jim nechtějí usnadnit práci v zahraničí

Nejistota ohledně toho, jaká pravidla se budou vztahovat na řidiče mezinárodní dopravy při jejich cestách za zakázkami po Evropě, je zpět. Může se proto lehce opakovat situace, kdy Německo a další země zpřísnily národní legislativu a ztížily levnějším dopravcům ze zemí střední a východní Evropy přístup na svůj trh. Evropský parlament totiž dnes shodil pod stůl pracně domlouvaný kompromis, který se týkal právě provádění silniční přepravy, úpravy doby řízení a pauzy nebo tzv. kabotáže. Jednání se tak ocitají opět na začátku.

„Je to špatná zpráva pro dopravce i řidiče, protože pořád přetrvává status quo a nejistota, jak se budou chovat některé členské státy,“ řekla po skončení hlasování pléna Evropského parlamentu česká europoslankyně Martina Dlabajová.

Neexistence moderních pravidel, která by chránila zaměstnance a zároveň neomezovala podnikání, totiž může nahrávat situaci, kterou si Evropa v minulosti už několikrát prošla. Některé západoevropské země využily zmatku a nepřehlednosti předpisů a začaly na vlastní pěst přijímat opatření, kterými se snažily zavřít své trhy před konkurencí z druhé strany Evropy včetně Česka. Příkladem je plošné zavedení minimální mzdy v Německu nebo podobné zákony přijaté ve Francii.

Situaci měl i proto řešit pracně dojednaný kompromis na evropské úrovni, který počítal s vyjmutím mezinárodní kamionové přepravy z obecných pravidel pro vysílání pracovníků, které byly ušity na míru jiným sektorům - zejména stavebnictví. Po takové výjimce v minulosti volali i čeští dopravci, kteří se hájili tím, že jejich řidiči mnohdy během jednoho dne projedou i několika zeměmi EU a pokud by měli dodržovat rozdílná pravidla v každé z nich, zcela by se utopili v administrativě. Umělé narovnání odlišných mzdových podmínek, které jsou v Evropě realitou, by navíc mohlo ztížit fungování „levnějších“ dopravců a podle nejčernějších scénářů by mohlo vést i k jejich likvidaci. To by v konečném důsledku pocítili i řidiči.

Kompromis, který kromě výjimky pro mezinárodní dopravu počítal také s novou úpravou pro kabotáž (přeprava prováděná dopravcem usídleným v jednom státě mezi dvěma místy ležícími v jiném státě) a dobu řízení a minimální odpočinek řidičů, však dnes neprošel přes plénum ve Štrasburku. „Dnešní hlasování o trojici zpráv, které připravil výbor pro dopravu (TRAN), prokázalo, jak moc je parlament rozpolcený,“ řekla k tomu europoslankyně Dlabajová. Vyjednávání se tak opět ocitlo v bodě nula a po letních prázdninách se začne prakticky nanovo.

Hledat pozici nebude pouze Evropský parlament, ale i členské státy, které téma odměňování vysílaných pracovníků dlouhodobě rozděluje. Zatímco západoevropské země se snaží chránit své trhy před levnější konkurencí z východu Evropy, státy z této části Evropy si chování „západu“ vysvětlují jako protekcionismus a varují před narušením vnitřního trhu.

„To, že jsou zprávy odeslány zpět do výboru, znamená, že je stále snaha silniční balíček ještě zachránit,“ myslí si další česká europoslankyně Olga Sehnalová. Najít znovu dohodu ale nebude podle jejího vyjádření snadné. „Nový kompromis může znamenat některé dílčí úpravy, ale nedomnívám se, že se hrany podaří zcela obrousit u zcela zásadně rozdílných pohledů na filozofii fungování vnitřního trhu,“ dodala.

Na dohodnutí nových pravidel navíc nezbývá příliš času - současný parlament se rozpustí před evropskými volbami, které proběhnou na konci května příštího roku. Po nich mohou v institucí zasednout zcela noví poslanci.

Priority českých vyjednavačů pro další kola rozhovorů ale zůstanou podle Dlabajové i nadále stejné. „Budeme se snažit zajistit vyloučení mezinárodní silniční přepravy ze směrnice o vysílání pracovníků, nižší administrativní zátěž pro české dopravce a zachování volného pohybu služeb a zboží v EU,“ řekla redakci.

 

Vláda stopla utajovaný program, na kterém závisí životy českých vojáků v Afghánistánu

Ministr vnitra Milan Chovanec loni zastavil utajovaný program přesídlování místních tlumočníků, kteří pomáhají českým vojákům na misi v Afghánistánu. Podle zdrojů serveru INFO.cz toto rozhodnutí způsobilo nedostatek klíčových spolupracovníků české jednotky na neklidném bojišti. Vláda tak ohrozila nejen životy afghánských překladatelů a jejich rodin, ale zřejmě i bezpečnost českých vojáků, kteří se bez tlumočníků obejdou jen stěží. Konec programu podle všeho způsobil incident v pražské nemocnici na Bulovce, po kterém byl syn již přemístěného afghánského spolupracovníka obviněn ze znásilnění.

Čeští vojáci jsou zoufalí, tvrdí zdroje serveru INFO.cz. Nedaří se jim do svých služeb získat afghánské tlumočníky, které jsou pro fungování jednotky nepostradatelní. Ti se k Čechům nehrnou, Praha jim totiž počínaje loňskem odmítá po skončení nebezpečné služby pomoci na cestě do Evropy. Zahraniční armády působící v kulturně cizím prostředí místním spolupracovníkům i jejich rodinám běžně nabízejí přesídlení, a to z velmi dobrých důvodů. Tlumočníci i jejich blízcí jsou logickým cílem radikálů, kteří na jejich hlavy nezřídka vypisují i finanční odměny – jsou si totiž dobře vědomi jejich důležitosti.

Link

Kupříkladu Američané odvážejí lokální tlumočníky po skončení mise prý nejen z Afghánistánu, ale třeba i z Iráku. Autor tohoto textu pobýval v roce 2009 u české jednotky na základně v Lógaru, kde se s místními překladateli setkal. Na jejich výslovné přání je nefotografoval a dříve pořízené snímky z aparátu vymazal. Kvůli jejich utajení. Radikální povstalci z hnutí Tálibán totiž za jejich smrt nabídli slušný obnos.

Na tuto situaci ve své interpelaci ze dne 11. září upozornila poslankyně ODS a předsedkyně výboru pro obranu Jana Černochová. Místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček na její dotaz ohledně programu pro afghánské spolupracovníky odpověděl 8. října. „V současnosti žádný program pomáhající afghánským tlumočníkům a spolupracovníkům Armády ČR s přesídlením do České republiky neprobíhá,“ konstatuje předseda české sociální demokracie. „Pokud jde o aktivity realizované v nedávné minulosti, ty jsou předmětem utajení ve stupni vyhrazené,“ dodal Jan Hamáček.

5033675:article:true:true:true

Může za konec programu konflikt z pražské Bulovky? 

A proč byl program – v armádách jiných zemí zcela obvyklý – v Česku zastaven? Zdroje oslovené serverem INFO.cz se shodují v tom, že tehdejší sociálnědemokratický ministr vnitra Milan Chovanec tímto způsobem reagoval na kauzu údajného znásilnění v nemocnici na pražské Bulovce. Tam se syn již do Česka přesídleného afghánského tlumočníka dostal do nejasného konfliktu se zdravotní sestrou, která mladíka obvinila ze znásilnění. Soud nakonec rozhodl, že se dvacetiletý Afghánec Sabawoon Davizi trestného činu nedopustil.

Případu se ale chytla média, která v době uprchlické krize zveřejňovala nejen údajné podrobnosti nepotvrzeného útoku, ale i jména přesídlených Afghánců. Detaily utajovaného programu se dostaly na veřejnost a ministerstvo vnitra se tehdy zřejmě z politických důvodů rozhodlo v přesídlování tlumočníků nepokračovat, aby prý nebylo konkurenčními politiky obviněno z podpory migrace.

Čeští vojáci se v Afghánistánu dostávají do střetů s islamistickými povstalci stále častěji. Letos v srpnu zahynuli při sebevražedném útoku tři vojáci, tuto středu bylo na hlídce zraněno pět českých vojáků, jeden z nich těžce. Zvýšená aktivita Tálibánu zřejmě souvisí se snahou získat před možnými mírovými jednáními se Spojenými státy pod kontrolu co nejvíce území.

Link

37232