Články odjinud

Rána pro české dopravce. Europoslanci jim nechtějí usnadnit práci v zahraničí

Rána pro české dopravce. Europoslanci jim nechtějí usnadnit práci v zahraničí

Nejistota ohledně toho, jaká pravidla se budou vztahovat na řidiče mezinárodní dopravy při jejich cestách za zakázkami po Evropě, je zpět. Může se proto lehce opakovat situace, kdy Německo a další země zpřísnily národní legislativu a ztížily levnějším dopravcům ze zemí střední a východní Evropy přístup na svůj trh. Evropský parlament totiž dnes shodil pod stůl pracně domlouvaný kompromis, který se týkal právě provádění silniční přepravy, úpravy doby řízení a pauzy nebo tzv. kabotáže. Jednání se tak ocitají opět na začátku.

„Je to špatná zpráva pro dopravce i řidiče, protože pořád přetrvává status quo a nejistota, jak se budou chovat některé členské státy,“ řekla po skončení hlasování pléna Evropského parlamentu česká europoslankyně Martina Dlabajová.

Neexistence moderních pravidel, která by chránila zaměstnance a zároveň neomezovala podnikání, totiž může nahrávat situaci, kterou si Evropa v minulosti už několikrát prošla. Některé západoevropské země využily zmatku a nepřehlednosti předpisů a začaly na vlastní pěst přijímat opatření, kterými se snažily zavřít své trhy před konkurencí z druhé strany Evropy včetně Česka. Příkladem je plošné zavedení minimální mzdy v Německu nebo podobné zákony přijaté ve Francii.

Situaci měl i proto řešit pracně dojednaný kompromis na evropské úrovni, který počítal s vyjmutím mezinárodní kamionové přepravy z obecných pravidel pro vysílání pracovníků, které byly ušity na míru jiným sektorům - zejména stavebnictví. Po takové výjimce v minulosti volali i čeští dopravci, kteří se hájili tím, že jejich řidiči mnohdy během jednoho dne projedou i několika zeměmi EU a pokud by měli dodržovat rozdílná pravidla v každé z nich, zcela by se utopili v administrativě. Umělé narovnání odlišných mzdových podmínek, které jsou v Evropě realitou, by navíc mohlo ztížit fungování „levnějších“ dopravců a podle nejčernějších scénářů by mohlo vést i k jejich likvidaci. To by v konečném důsledku pocítili i řidiči.

Kompromis, který kromě výjimky pro mezinárodní dopravu počítal také s novou úpravou pro kabotáž (přeprava prováděná dopravcem usídleným v jednom státě mezi dvěma místy ležícími v jiném státě) a dobu řízení a minimální odpočinek řidičů, však dnes neprošel přes plénum ve Štrasburku. „Dnešní hlasování o trojici zpráv, které připravil výbor pro dopravu (TRAN), prokázalo, jak moc je parlament rozpolcený,“ řekla k tomu europoslankyně Dlabajová. Vyjednávání se tak opět ocitlo v bodě nula a po letních prázdninách se začne prakticky nanovo.

Hledat pozici nebude pouze Evropský parlament, ale i členské státy, které téma odměňování vysílaných pracovníků dlouhodobě rozděluje. Zatímco západoevropské země se snaží chránit své trhy před levnější konkurencí z východu Evropy, státy z této části Evropy si chování „západu“ vysvětlují jako protekcionismus a varují před narušením vnitřního trhu.

„To, že jsou zprávy odeslány zpět do výboru, znamená, že je stále snaha silniční balíček ještě zachránit,“ myslí si další česká europoslankyně Olga Sehnalová. Najít znovu dohodu ale nebude podle jejího vyjádření snadné. „Nový kompromis může znamenat některé dílčí úpravy, ale nedomnívám se, že se hrany podaří zcela obrousit u zcela zásadně rozdílných pohledů na filozofii fungování vnitřního trhu,“ dodala.

Na dohodnutí nových pravidel navíc nezbývá příliš času - současný parlament se rozpustí před evropskými volbami, které proběhnou na konci května příštího roku. Po nich mohou v institucí zasednout zcela noví poslanci.

Priority českých vyjednavačů pro další kola rozhovorů ale zůstanou podle Dlabajové i nadále stejné. „Budeme se snažit zajistit vyloučení mezinárodní silniční přepravy ze směrnice o vysílání pracovníků, nižší administrativní zátěž pro české dopravce a zachování volného pohybu služeb a zboží v EU,“ řekla redakci.

 

Články odjinud