Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rána pro české dopravce. Europoslanci jim nechtějí usnadnit práci v zahraničí

Rána pro české dopravce. Europoslanci jim nechtějí usnadnit práci v zahraničí

Nejistota ohledně toho, jaká pravidla se budou vztahovat na řidiče mezinárodní dopravy při jejich cestách za zakázkami po Evropě, je zpět. Může se proto lehce opakovat situace, kdy Německo a další země zpřísnily národní legislativu a ztížily levnějším dopravcům ze zemí střední a východní Evropy přístup na svůj trh. Evropský parlament totiž dnes shodil pod stůl pracně domlouvaný kompromis, který se týkal právě provádění silniční přepravy, úpravy doby řízení a pauzy nebo tzv. kabotáže. Jednání se tak ocitají opět na začátku.

„Je to špatná zpráva pro dopravce i řidiče, protože pořád přetrvává status quo a nejistota, jak se budou chovat některé členské státy,“ řekla po skončení hlasování pléna Evropského parlamentu česká europoslankyně Martina Dlabajová.

Neexistence moderních pravidel, která by chránila zaměstnance a zároveň neomezovala podnikání, totiž může nahrávat situaci, kterou si Evropa v minulosti už několikrát prošla. Některé západoevropské země využily zmatku a nepřehlednosti předpisů a začaly na vlastní pěst přijímat opatření, kterými se snažily zavřít své trhy před konkurencí z druhé strany Evropy včetně Česka. Příkladem je plošné zavedení minimální mzdy v Německu nebo podobné zákony přijaté ve Francii.

Situaci měl i proto řešit pracně dojednaný kompromis na evropské úrovni, který počítal s vyjmutím mezinárodní kamionové přepravy z obecných pravidel pro vysílání pracovníků, které byly ušity na míru jiným sektorům - zejména stavebnictví. Po takové výjimce v minulosti volali i čeští dopravci, kteří se hájili tím, že jejich řidiči mnohdy během jednoho dne projedou i několika zeměmi EU a pokud by měli dodržovat rozdílná pravidla v každé z nich, zcela by se utopili v administrativě. Umělé narovnání odlišných mzdových podmínek, které jsou v Evropě realitou, by navíc mohlo ztížit fungování „levnějších“ dopravců a podle nejčernějších scénářů by mohlo vést i k jejich likvidaci. To by v konečném důsledku pocítili i řidiči.

Kompromis, který kromě výjimky pro mezinárodní dopravu počítal také s novou úpravou pro kabotáž (přeprava prováděná dopravcem usídleným v jednom státě mezi dvěma místy ležícími v jiném státě) a dobu řízení a minimální odpočinek řidičů, však dnes neprošel přes plénum ve Štrasburku. „Dnešní hlasování o trojici zpráv, které připravil výbor pro dopravu (TRAN), prokázalo, jak moc je parlament rozpolcený,“ řekla k tomu europoslankyně Dlabajová. Vyjednávání se tak opět ocitlo v bodě nula a po letních prázdninách se začne prakticky nanovo.

Hledat pozici nebude pouze Evropský parlament, ale i členské státy, které téma odměňování vysílaných pracovníků dlouhodobě rozděluje. Zatímco západoevropské země se snaží chránit své trhy před levnější konkurencí z východu Evropy, státy z této části Evropy si chování „západu“ vysvětlují jako protekcionismus a varují před narušením vnitřního trhu.

„To, že jsou zprávy odeslány zpět do výboru, znamená, že je stále snaha silniční balíček ještě zachránit,“ myslí si další česká europoslankyně Olga Sehnalová. Najít znovu dohodu ale nebude podle jejího vyjádření snadné. „Nový kompromis může znamenat některé dílčí úpravy, ale nedomnívám se, že se hrany podaří zcela obrousit u zcela zásadně rozdílných pohledů na filozofii fungování vnitřního trhu,“ dodala.

Na dohodnutí nových pravidel navíc nezbývá příliš času - současný parlament se rozpustí před evropskými volbami, které proběhnou na konci května příštího roku. Po nich mohou v institucí zasednout zcela noví poslanci.

Priority českých vyjednavačů pro další kola rozhovorů ale zůstanou podle Dlabajové i nadále stejné. „Budeme se snažit zajistit vyloučení mezinárodní silniční přepravy ze směrnice o vysílání pracovníků, nižší administrativní zátěž pro české dopravce a zachování volného pohybu služeb a zboží v EU,“ řekla redakci.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744